Historia Urban Terror

Historia gry rozpoczęła się w 1998 roku jako planowanej paczki map do nadchodzącego Quake III Arena utrzymanych w bardziej realistycznej konwencji. Następnie pomysł ewoluował, by stać się totalną konwersją gry zawierającą rzeczywiste uzbrojenie, analogicznie jak w Action Quake 2.

Początki

Na wiosnę 2000 roku powstało studio Silicon Ice Development utworzone przez międzynarodowy zespół deweloperów mających już doświadczenie z tworzeniem modów do Quake III Arena, co znacznie przyspieszyło prace. Pierwsza beta oznaczona numerkiem 1.0 została zaprezentowana już w sierpniu podczas imprezy QuakeCon 2000, szybko zdobywając popularność co zaowocowało powstaniem wielu nowych map stworzonych przez społeczność. Zespół deweloperów szybko się rozrastał, dzięki czemu pod koniec roku wydana została kolejna wersja beta oznaczona numerkiem 1.27.

Beta 2.0 została wydana w czerwcu 2001 roku i była ogromnym skokiem pod względem rozwiązań dotyczących rozgrywki oraz oprawy graficznej, stawiając Urban Terror na równi z wieloma ówczesnymi komercyjnymi produkcjami. Kolejny wielki update miał miejsce w czasie imprezy QuakeCon 2001, gdzie zaprezentowano między innymi wiele nowych map. Ostatnia wersja beta serii 2.0, o numerze 2.6a premierę miała w styczniu 2003 oferując głównie balans broni oraz samej rozgrywki.

Wersja 3.x

W sierpniu 2003 premierę miała wersja 3.0 skupiająca się głównie na poprawie oprawy graficznej. W ciągu następnych 11 miesięcy wydano siedem kolejnych aktualizacji - ostatnią z nich, oznaczoną numerkiem 3.7, w lipcu 2004 roku. Od tego czasu prace nad grą znacznie spowolniły, głównie z uwagi na przygotowywaną wersję dla Wolfenstein: Enemy Territory nazwaną Urban Terror MX. Miała ona zawierać między innymi nową mechanikę gry oraz wprowadzać pojazdy. W Tym samym czasie Silicon Ice Development zmieniło nazwę na Frozen Sand. Urban Terror MX nigdy nie osiągnął fazy alfa i prace nad nim ostatecznie porzucono w 2006 roku.

Urban Terror jako samodzielna gra

Gdy w sierpniu 2005 roku kod źródłowy silnika id Tech 3 został udostępniony dzięki licencji GPL, stało się jasne że Urban Terror może już być legalnie wydany jako samodzielna gra.

Beta w wersji 4.0 pojawiła się w kwietniu 2007 roku korzystając z silnika ioquake3. Pozwoliło to na kolejną poprawę jakości grafiki jak również dodanie nowych map, usunięcie wielu błędów i wprowadzenie licznych poprawek. Beta wersji 4.1 została udostępniona w grudniu 2007 roku, a wersja 4.1.1 premierę miała w styczniu 2011 roku.

Był to złoty okres Urban Terror - serwery tętniły życiem, ligi cieszyły się popularnością i wysokim poziomem umiejętności. Zainteresowanie grą na przestrzeni lat ukazuje historia trendów hasła urban terror w wyszukiwarce Google:

Urban Terror HD

25 grudnia 2010 roku publicznie udostępniona została wersja alfa Urban Terror HD o numerze 0.1, napisanego na nowym silniku FSTECH1, oferująca nowe bronie, mapy i postacie jak również znacząco poprawioną oprawę graficzną. Wiele informacji na temat tej wersji było opisywanych na naszym portalu, m. in. w artykule Urban Terror HD - co wiemy już dziś oraz pod tagiem UrT HD.

Prace nad UrT HD zarzucono jednak po podjęciu decyzji o stworzeniu następcy Urban Terror o podtytule Resurgence w całości pisanego na silniku Unreal Engine 4.

Kontynuacja wersji 4.x

4 sierpnia 2012 wydana została wersja 4.2 - Urban Terror 4.2 nadchodzi. Wersja ta - poza licznymi poprawkami, nowym systemem wykrywania trafień, czy nowym trybem rozgrywki Last Man Standing - otrzymała autoupdater, który pozwalał na automatyczną aktualizację gry, bez konieczności pobierania całej instalki.

Auth

W UrT 4.2 wdrożono również system uwierzytelniania graczy Auth. Aby z niego skorzystać należało się najpierw zarejestrować na stronie gry. Serwery mogły wymagać od gracza połączenia się za pomocą Auth, co dawało adminom wiele korzyści, m. in. sprawdzanie tożsamości, historii gracza (np. datę rejestracji konta), tworzenie wspólnych banlist, a także budowanie przez graczy własnej reputacji (notoriety), czy ochrona klanowych tagów.

W połowie kwietnia 2014 roku główny serwer oficjalnego portalu www.urbanterror.info padł ofiarą ataku hakerskiego, co skutkowało problemami z dołączaniem do rozgrywek aż do końca tego miesiąca.

Urban Terror: Still Dying

Wersja z numerem 4.3 o podtytule Still Dying, została wydana 30 września 2016 r. Niedługo potem, 5 października wyszła poprawka 4.3.1.

4 lutego 2017 r. wydano wersję 4.3.2, a 28 lutego 2018 r. kolejną, oznaczoną numerem 4.3.3.

Ostatnia wersja - 4.3.4 miała premierę 21 czerwca 2018 roku.

Urban Terror 5 / Resurgence

Na temat tworzenia „piątki” możecie na bieżąco czytać na portalu Urban Terror Polska pod tagiem UrT 5. Frozen Sand od czasu do czasu pokazuje postęp prac, publikując filmy i zdjęcia z możliwościami technicznymi wykorzystywanego silnika Unreal Engine 4.

Ciekawą formą interakcji ze społecznością było zorganizowanie konkursu na autorskie grafiki, które wykorzystane zostaną na mapach w najnowszej wersji gry.

Zespół zorganizował również serię tzw. Q&A - pytań i odpowiedzi. Na oficjalnym forum gry użytkownicy mogli zadawać pytania na temat tworzonego Urban Terror 5, a następnie wybrano najciekawsze z nich, udzielając obszernych odpowiedzi:

Obrazek użytkownika Kotell
Miau!