Tworzenie własnego fragmovie + Nexu's config

Każdy gracz dba o to by jego poziom gry był najlepszy. Bardzo dużo graczy chcąc pokazać się z najlepszej strony tworzy krótkie, treściwe filmy ukazujące ich poziom gry. Są to najlepsze akcje z gry, skoki, multikille itd. Dzięki temu artykułowi zdobędziesz podstawową wiedze o tym jak poprawnie nagrać i edytować twoje demo.

NAGRYWANIE

By móc zacząć nagrywać demo musisz znajdować się w grze. Klikając przycisk nagrywania (domyślnie klawisz F12) automatycznie rozpoczyna się rejestracja audiowizulana twojej gry. W górnej części ekranu wyświetli się informacja na temat nagrywanego dema.

Nagrywanie Dema

Jeśli chcesz zakończyć nagrywanie wciśnij ponownie F12. Nagranie wtedy zostanie zapisane w domyślnym folderze w formacie .urtdemo. Plik w tym formacie nie powinien ważyć więcej 10 MB przy 10 minutowym nagraniu (w zależności od ustawień detali itd.)

Domyślną ścieżką zapisu dla systemu Windows jest: \Progam Files\UrbanTerror42\q3ut4\demos, a dla Linux: \.q3a\q3ut4\demos.

KONWERTOWANIE DEMA - RENDERING

Po zakończonym nagrywaniu należy przekonwertować plik .urtdemo do formatu .AVI by potem móc użyć go w programie do edycji wideo. By to zrobić musisz odpalić swoje demo wchodząc w głównym menu gry do DEMOS oraz wybrać porządane nagranie. Gdy gra sie załaduje otwórz konsolę (klawisz ~) i wpisz komendę:

/video

Jeśli chcesz natychmiastowo zamknąć konsolę po wpisaniu tej komendy kliknij SHIFT+ESC.

Komendę video można zbindować na klawiszach F1 - F12:

/bind <klawisz> video

Rendering zabiera trochę czasu - w zależności od ustawień graficznych.

Jeśli chcesz zatrzymać konwersję w wybranym momencie otwórz konsolę (~) i użyj komendy:

/stopvideo

Tę komendę także można zbindować poprzez wpisanie:

/bind <klawisz> stopvideo

Po wykonaniu tych czynności w katalogu z grą utworzy się folder o nazwie videos, w którym znajdziesz swoje demo w formacie .AVI. Należy pamiętać, że pliki AVI w Urban Terror są tworzone w module MJPEG który stwarza bardzo dużo problemów ze względu na wagę takich plików. Maksymalna objętość przekonwertowanego pliku .AVI wynosi 2GB więc jeśli twój film trwa dłużej niż 10 minut a jego rozdzielczość jest większa niż 800x600 możesz spodziewać się powstania kilku plików .AVI ,które po złączeniu tworzą jedną całość.

Zaleca się zmianę modułu wideo na H264. Dzięki temu twój film będzie zajmował znacznie mniej pamięci , jego jakość nie ulegnie zniszczeniu oraz wrzucenie go do sieci będzie szybsze i wygodniejsze. Moduł ten ponadto jest jednym z faworyzowanych przez YouTube , Vimeo czy DailyMotion.

KOMENDY

Podczas renderowania dema można używać kilku przydatnych komend oferujących różne efekty. Wszystkie te komendy można zbindować na klawiszach F1-F12.

  • timescale - spowalnia/przyśpiesza tempo rozgrywki; przykłady:
    • timescale 3 - przyśpieszy rozgrywkę trzykrotnie
    • timescale 0.5 - spowolni nasze demo o połowę, co może dać nam ciekawy efekt slow motion
    • domyślnie ustawienie timescale 1
  • cg_draw2d - ta komenda usunie nam HUD co nada filmowi lepszego efektu (poziom staminy, zdrowia, amunicja, mapa itd.). Domyslnie ustawione jest na cg_draw2d 1. (wartość 0 wyłącza HUD)
  • cg_chatTime 0 oraz cg_msgTime 0 ukrywają czat oraz napisy w lewym górnym rogu (domyślne wartości to 4000)
  • r_shownormals - komenda często używana przez sprawdzających dema administratorów która umożliwia wyświetlenie na ekranie konturów mapy oraz graczy przez ściany - dobrze użyta może zrobić bardzo fajny efekt; domyslna wartość to r_shownormals 0 (wartość 1 pokazuje nam białe linie)

NEXU'S MOVIE CONFIG (WERSJA 2.0)

Nexu's Movie Config to plik .cfg, który przeznaczony jest do przeglądania oraz edycji plików .urtdemo. Posiada on wiele funkcji, które opiszę poniżej.

1. Instalacja

  1. Skopiuj ten (i każdy inny) plik do twojego folderu q3ut4 (UrbanTerror/q3ut4 dla Windows lub ~/.q3a/q3ut4 dla Linux)
  2. Stwórz (lub edytuj) plik autoexec.cfg w folderze q3ut4 dopisując na końcu pliku: exec_nexumovie_v2.cfg
  3. Nie zapomnij stworzyć kopii zapasowej swojego poprzedniego pliku konfiguracyjnego q3config.cfg

Istnieje możliwośc zainstalowania ponownie UrbanTerror w innej części dysku co umożliwia wykorzystywanie jednego do gier, a drugiego do edycji plików .urtdemo.

2. Skróty klawiszowe

  • ~ - Otwiera konsolę
  • Rolka myszy GÓRA/DÓŁ - Przyśpieszenie/Spowolnienie
  • Środkowy przycisk myszy (BTN3) - Normalne tempo
  • Prawy przycisk myszy (BTN2) - Start/Stop nagrywania
  • Page Up - Zwiększenie pola widzenia
  • Page Down - Zmniejszenie polwa widzenia
  • Shift - Resetuje ustawienia pliku .cfg do domyślnych
  • F1 - Pokazuje/ukrywa HUD
  • F2 - Pokazuje/ukrywa zegar
  • F3 - Pokazuje/ukrywa "tri's"
  • F4 - Pokazuje/ukrywa "normals"
  • F5 - Pokazuje/ukrywa informacje dotyczące trafień przeciwnika
  • F6 - Włącza/wyłącza detaliczne informacje dotyczące trafień przeciwnika
  • F7 - Przełącznik teamoverlay i detalicznego wyniku
  • F8 - Pokazuje ustawienia video
  • F9 - Włącza/wyłącza kompresje MJPEG
  • F10 - Ustawia (set) wyjściową rozdzielczość (potrzebne ponowne załadowanie)
  • F11 - Ustawia wyjściowy framerate
  • F12 - Ponownie ładuje ustawienia wideo (konieczne po zmianie rozdzielczości itp.)
  • Control - Zmiana widoku pomiędzy pierwszą a trzecią osobą
  • Home - Kamera obraca się w lewo
  • End - Kamera obraca się w prawo
  • Insert - Zwieksza opóźnienie obracania się kamery
  • Del - Zmniejsza opóźnienie obracania się kamery
  • Strzałka w lewo - Obrót kamery
  • Strzałka w prawo - Obrót kamery
  • Strzałka w górę - Zwiększa dystans kamery
  • Strzałka w dół - Zmniejsza dystans kamery

3. Ustawienia domyślne

Przycisk shift może zresetować ustawienia do domyslnych pliku konfiguracyjnego. Informacje dotyczące domyślnych ustawień zawarte są na końcu cvar'a nazwanego defaults.

Dzięki domyślnym ustawieniom po kliknięciu przycisku shift ustawienia takie jak: prędkość odtwarzania (timescale), pole widzenia (field of view), użycie MJPEG, rozdzielczość, framerate itd. wrócą do początkowego stanu (domyślnego).

4. Zapamiętaj!

Domyślne nagrywanie zostało ustawione na 720 klatek na sekundę (fps) co oczywiście jest zbyt wysokie dla większości graczy. Skutkuje to bardzo wolnym działaniem nagrywania, wyskakiwaniem błędów oraz crashowaniem gry. By pozbyć się tego problemu wystarczy kilka kroków:

  • Otwórz plik .cfg
  • Zjedź suwakiem do dolnej częsci i znajdź linię zaczynającą się na "set defaults"
  • Zmień vstr set_fps720 na vstr set_fps30 (liczbę 30 możesz zastąpić: 24, 25, 50, 60)

Dzięki temu ilośc klatek na sekundę podczas nagrywania nie będzie wynosić 720 fps a 30 fps.

5. Pobierz plik konfiguracyjny Nexu's Movie Config v2 i zacznij zabawę!

Oryginalny post Nexu oraz linki do pobrania znajdziesz pod tym adresem:

http://www.urbanterror.info/forums/topic/19850-nexus-movie-config-v2-beta/

MAM GOTOWE PLIKI .AVI - CO DALEJ?

Nadszedł czas na sklejenie najlepszych „akcji” w jeden płynny klip (tzw. edit lub fragmovie). Do zrobienia tego będzie potrzebny program do edycji wideo. Podstawowym programem który posiada większość komputerów jest Windows Movie Maker oferowany darmowo przez firmę Microsoft. Jeśli jesteś zaawansowany w tego typu programach możesz użyć Sony Vegas lub After Effects. Oba te programy są płatne lecz jest możliwość pobrania wersji testowej.

Do urozmaicenia filmu można użyć pluginów ogólnodostępnych w sieci oraz muzyki, która dobrze zsynchronizowana z tym co dzieje się przed naszymi oczami daje oszałamiający efekt.

Obrazek użytkownika CaPonE
EVILasF*CK

O artykule:

Komentarze:

Obrazek użytkownika 4you
4you, 10 lat temu

@CaPonE

Czekałem na ten artykuł :D
Od dawna zbieram się do zrobienia coś typu fragmovie, ale nie wiedziałem jak :)

#
Obrazek użytkownika KJT
KJT, 10 lat temu

taka uwaga: w wersji 4.2 demka są w formacie .urtdemo (dlatego są niekompatybilne z wersją 4.1)

#
Obrazek użytkownika town.brown
town.brown, 10 lat temu

od niedawna interesuje sie tematem, ale ze swojej strony poszerze artykul o 1000%, a dopowiem krotko: Nexu'S Movie Config V2 i przeczytac .txt. od 3+ lat chyba wszyscy po prostu tego uzywaja. i wystarczy.

#
Obrazek użytkownika Wlodi
Wlodi, 10 lat temu

@town.brown:
Dokładnie, przydało by się spolszczyć "artykuł" Nexu i temat można zakończyć w 99%.

#
Obrazek użytkownika pAter
pAter, 10 lat temu

@town.brown napisał:

od niedawna interesuje sie tematem, ale ze swojej strony poszerze artykul o 1000%, a dopowiem krotko: Nexu'S Movie Config V2 i przeczytac .txt. od 3+ lat chyba wszyscy po prostu tego uzywaja. i wystarczy.

Gorąco zachęcam do napisania własnego artykułu - każdy ma swoją wizję jeśli chodzi o przekazywanie wiedzy i np. dwa osobne artykuły - jeden zawierający podstawy, drugi dla zaawansowanych - będą trafiały do innej grupy użytkowników.
Tylko żebyś się nie spóźnił z tym swoim, bo zawsze autor artykułu może zaktualizować kilka informacji ;) Dogadajcie się na priv czy chcecie tworzyć sobie konkurencję, czy podzielicie temat na stopnie zaawansowania.

#
Obrazek użytkownika town.brown
town.brown, 10 lat temu

@pAter nie jestem pewien czy zrozumiales moja wypowiedz: ja juz wszystko napisalem.

rozszerzajac: konfig nexu jest optymalna konfiguracja do robienia filmow + ma zbindowane wszystko co tylko mozliwe w urbanie pod tym katem, a czego nie ma w powyzszym akrykule, np. 3rd person, oddalanie/ przyblizanie/ obracanie kamery, zmiana rozdzielczosci pliku wyjsciowego/ liczby klatek na sekunde itd. wystarczy zajrzec do .txt.

#
Obrazek użytkownika CaPonE
CaPonE, 10 lat temu

dodałem nexu's movie config v2 do artykułu czekam na publikacje.

#
Obrazek użytkownika pAter
pAter, 10 lat temu

@town.brown napisał:

@pAter nie jestem pewien czy zrozumiales moja wypowiedz: ja juz wszystko napisalem.

rozszerzajac: konfig nexu jest optymalna konfiguracja do robienia filmow + ma zbindowane wszystko co tylko mozliwe w urbanie pod tym katem, a czego nie ma w powyzszym akrykule, np. 3rd person, oddalanie/ przyblizanie/ obracanie kamery, zmiana rozdzielczosci pliku wyjsciowego/ liczby klatek na sekunde itd. wystarczy zajrzec do .txt.

Napisałeś, ale nie na portalu :) Jak widzisz CaPonE już poprawił artykuł i nowa wersja czeka tylko na sprawdzenie przez Majkiego.

#
Obrazek użytkownika Majki
Majki, 10 lat temu

Majki się obudził i dał f1 :) Dobra robota Capone.

#
Obrazek użytkownika Wlodi
Wlodi, 10 lat temu

Temat uważam za zakończony ;)
Przyda się dla każdego.Good job!

#

Polub tę stronę

Czy wiesz, że...?

W grze wykorzystywane jest autentyczne uzbrojenie wykorzystywane przez współczesnych żołnierzy.