Świąteczny prezent - rozmowa z Lizartem

Z okazji nadchodzących Mikołajek przygotowałem dla Was małą niespodziankę. Lizart - twórca map, jeden z adminów klanu BST i członek ekipy Frozen Sand zgodził się odpowiedzieć na kilka pytań. Zapraszam do lektury :)

1. Jak zaczęła się Twoja przygoda z mapowaniem?

Moja przygoda z mapowaniem zaczęła się krótko po tym, jak zacząłem grać w Urban Terror. Był to rok 2008, może 2009. Grałem już wtedy w Urbana od kilku miesięcy i miałem już niewielkie doświadczenie w jump modzie, który na długie lata mnie pochłonął. Ponieważ byłem wtedy jumperem niedoświadczonym, dużo czasu poświęcałem na trening na mapie SliceyJumps. Wizualnie jest to mapa bardzo prosta, surowa, w zasadzie jednoteksturowa, w moim odbiorze bardzo ponura. Stała się ona dla mnie inspiracją do tego, aby stworzyć swoją pierwszą (jump) mapę. Pamiętam, był to najprawdopodobniej początek 2009 roku, kiedy poniekąd żartobliwie, zadeklarowałem przed kolegami z jump servera, że stworzę własną mapę o nazwie Lizzjumps. Proces nauki oprogramowania i tworzenie mapy zajęło mi wtedy około 2-3 miesiące pracy. Dość intensywnej pracy, ze względu na to że mapę musiałem regularnie i z rzetelnością testować. W późniejszych latach wykonałem 2 kolejne jump mapy dla Urt 4.X, porzucając na przestrzeni lat kilka, może kilkanaście projektów rozpoczętych, albo będących na etapie „pomysłu”. Obecnie pracuję nad wieloma rzeczami w środowisku Unreal Engine 4, nieustannie ucząc się tego środowiska.

2. Czy pamiętasz nazwę pierwszej mapy, jaką stworzyłeś i kiedy to było?

Dla Urban Terror była to mapa Lizzjumps. Jej pierwsza wersja pojawiła się na urtjumpers.com jakoś w połowie, może pod koniec 2009 roku. Natomiast pierwszą mapą, jaką zrobiłem w życiu była mapa do gry Interstate'76. Ciężko mi powiedzieć, który to był rok, ale zakładam że pomiędzy 1999 a 2002. Mapa nie miała nazwy i nie została opublikowana. Nie każdy mógł sobie wtedy pozwolić na internet, a i również sama aktywność społecznościowa wyglądała w polskim internecie zupełnie inaczej. Mapa się niestety nie zachowała.


Źródło: urtjumpers.com

3. Z jakich narzędzi korzystasz podczas tworzenia mapy?

Do tworzenia map dla Urt 4.X jest to GtkRadiant 1.5. Do tworzenia mapy dla Urt5 używam przede wszystkim programów, dzięki którym tworzę modele. Jest to Blender, programy do tworzenia tekstur, jak również często bardzo pomocny jest darmowy program do grafiki 2D GIMP2. No i oczywiście edytor Unreal Engine 4, w którym cała mapa będzie złożona oraz w którym tworzona jest cała gra. Do stworzenia mapy dla Urt5 wystarczy sam Unreal Engine 4, zakładając, że dysponuje się gotowymi assetami do stworzenia mapy. Można je znaleźć w internecie.

4. Jakie trudności napotykasz w trakcie tego procesu?

Na największe trudności napotyka się wtedy, kiedy się robi coś po raz pierwszy. Okazuje się wtedy, że nie wszystko działa tak jak byś tego chciał, tak jak planowałeś, okazuje się że nie wiesz o czymś istotnym, a to powoduje że to co robisz nie działa, albo działa źle. Nie wiesz dlaczego działa źle, więc zamiast pracować musisz szukać rozwiązań, uczyć się, a to czasami demotywuje. Dlatego ważne jest, aby się nie poddawać i robić swoje.

5. Czy jest jakaś mapa/mapy, z której jesteś szczególnie dumny?

Obiektywnie mogę powiedzieć, że każda moja kolejna mapa była lepiej zrobiona i lepiej zorganizowana, jednak nie oznacza to, że każda kolejna mapa była generalnie lepsza, albo ważniejsza dla mnie. Wynika to raczej z faktu, że robiąc coś, rozwijamy się i doskonalimy.

Nie mam pracy z której byłbym szczególnie dumny. Jestem równie dumny z każdej pracy, którą zakończyłem, właśnie dlatego, że udało mi się ją doprowadzić do końca i że wygląda mniej więcej tak jak chciałem. Chociaż szczerze, często bardziej niż dumę czuję po prostu ulgę... Najważniejsze jednak, że to co robię sprawia mi mega frajdę.

6. Jaką radę dałbyś początkującym w tej materii?

Oglądać tutoriale, zaczynać od łatwych rzeczy, rozwijać się, nie uciekać przed problemami a rozwiązywać je, przede wszystkim nie poddawać się - bo to nie dla mnie, za trudne za skomplikowane, uczyć się i od nauki nie uciekać. Nie zwlekaj, jeśli chcesz naprawdę stworzyć mapę, zacznij już dziś i nie rób długich przerw.

7. Wiem, że opracowujesz modele broni do nowej wersji gry - Resurgence. Chodzi o już obecne w grze, jak i nowe. Jak na tę chwilę to wygląda?

Mamy przygotowany już w zasadzie kompletny zestaw oryginalnych broni (mam na myśli te, które znamy z Urt 4.X). Wykonałem kilka modeli, dla kilku innych stworzyłem tekstury i materiały. Moim ostatnim modelem broni jest ten inspirowany karabinkiem AK47. Nie jestem jednak jedyną osobą pracującą nad bronią. W FS razem z FrankieV, Michael i Markinho tworzymy zespół, który w szerokim zakresie pracuje nad naszym „arsenałem”. Mamy również modele przygotowane przez osoby, których już w naszym teamie nie ma. Każdy robi to co potrafi, to co jest do zrobienia.

Oczywiście wszyscy chcemy, żeby Urban Terror się w przyszłości rozwijał, więc nie jest żadną tajemnicą, że pojawią się modele innych, nowych broni, tak samo jak i map :)

8. Wielu graczy może interesować temat tworzenia map na nowym silniku. Czy mógłbyś coś o tym opowiedzieć?

W dużym skrócie. Wystarczająca, aczkolwiek stanowiąca absolutną podstawę, jest znajomość edytora Unreal Engine 4. W tym edytorze odbywa się cała magia, ponieważ stanowi on środowisko gry i daje potężne możliwości do tworzenia map, terenu, oświetlenia, mechaniki itd. Tych, którzy nie mieli żadnej styczności z UE4 zachęcam do poszukania na Youtube filmików, na których artyści tworzą mapy albo sceny. Mapy przeważnie składa się z przygotowanych wcześniej assetów, dlatego jeśli nie chcesz używać modeli przygotowanych przez kogoś innego, w tym momencie wchodzi oprogramowanie 3D, takie jak np. w stu procentach darmowy Blender i umiejętność tworzenia własnych modeli.

Jeśli ktoś chce spróbować - Unreal Engine 4 można pobrać i używać za darmo. Za darmo można publikować również niekomercyjne projekty.

W tym miejscu chciałbym jeszcze dodać, że Frozen Sand z myślą o naszej społeczności opracowuje MappingPlugin, która znacznie ułatwi osobom zainteresowanym tworzenie map dla Urban Terror 5.

O artykule:

Komentarze:

Obrazek użytkownika CRAAACH
CRAAACH, 3 lata temu

No i taki prezent to ja rozumiem! A już myślałem, że zbyt niegrzeczny w UrT byłem i od Mikołaja ino ruzgę dostanę ;P

#

Polub tę stronę

Czy wiesz, że...?

Popularny skrót Ctrl+V (wklej) działa również w konsoli Urban Terror. Shift + Insert również.