Urban Terror HD - co wiemy już dziś

Od samego początku Urban Terror rozwijał się stopniowo - z wersji na wersję dodawano nowości. Aż Frozen Sand doszło do wniosku, że gra potrzebuje znacznie więcej, jeśli ma się oprzeć próbie czasu. Zdecydowali się zrobić ją od nowa.

Czym jest, a czym nie jest HD

Urban Terror jest grą wydawaną od ponad dziesięciu lat. Na początku była zwykłym modem do gry Quake 3 Arena. Wraz z upływem czasu i kolejnymi aktualizacjami dochodziły nowe bronie, nowe elementy gameplay (takie jak walljumpy), nowe mapy i modele. W 2007 roku gra uwolniła się od konieczności posiadania zainstalowanego Quake'a 3 i stała się samodzielną grą opartą o silnik quake3 1.32, czyli zamkniętej, oryginalnej wersji silnika Q3. Około 2 lata temu Frozen Sand zapowiedział dużą aktualizację i nadał jej oznaczenie 4.2. Jednak w czasie prac twórcy doszli do wniosku, że są zdolni zrobić znacznie więcej, niż planowali i postanowili zrobić Urban Terror od nowa. Projekt otrzymał nazwę Urban Terror HD. Ważną zmianą jest zakup od ID Software licencji na modyfikację silnika bez konieczności publikacji kodu źródłowego. Będzie to miało kolosalne konsekwencje, bowiem od teraz każdy najmniejszy składnik gry musi być w 100% własnością Frozen Sand, aby spełnić warunki zakupionej licencji. Zatem HD nie jest zwykłą aktualizacją, to nic innego jak remake.

Jest to ostania wersja gry jaką kiedykolwiek zobaczymy. Nie będzie np. Urban Terror HD 2 - gra będzie się sama aktualizować jak np. system operacyjny. Gdy twórcy zrobią nową broń, mapę czy model gracza - będzie on po prostu "wysłany" do nas w formie wewnętrznej aktualizacji.

Nowy silnik

Zwróć uwagę na podłogę i trójwymiarową teksturę.

Gra otrzyma przede wszystkim nowy silnik. Będzie to silnie zmodyfikowany idtech3 o nazwie fstech1. Niesie on ze sobą szereg nowych funkcjonalności i usprawnień.  Autorem fstecha1 jest TwentySeven, czyli Peter McNeill. Naprawił on wszystkie błędy bezpieczeństwa w oryginalnym idtech3 i dodał mnóstwo nowych funkcjonalności. Przede wszystkim usprawnił wydajność silnika. Aktualnie większość grafiki w Urban Terror jest obliczana przez procesor. Nowy silnik przerzuci wiele elementów do karty graficznej. Tak więc modele i powierzchnie obiektów w grze będą wreszcie renderowane szybciej. Wg twórców - dużo szybciej i dużo wydajniej. Ponadto, modele graczy otrzymają dynamiczne światło - czyli będą lekko oświetlone, gdy znajdą się w ciemniejszych częściach map. Oznacza to koniec problemu "za ciemnych map" - model zawsze będzie dobrze widoczny.

Ponadto gra otrzyma tzw. bump mapy, normal mapy oraz specular mapy - oznacza to trójwymiarowe tekstury - tak więc nareszcie mur będzie murem, a nie zwykłą płaską grafiką. Choć w grupie gier płatnych i robionych przez wielkie koncerny to norma od lat, to w dziedzinie darmowej gry robionej przez wolontariuszy jest to krok naprzód. Dzięki nowemu silnikowi HD będzie mogło też używać bardziej skomplikowanych modeli broni i graczy oraz znacznie lepiej je animować.

Nowy silnik, podobnie jak binarka serwera - nie będą już korzystać z kodu Open Source, tak jak jest teraz - wszystko, co zostało napisane, nie ma w sobie ani grama kodu ioquake3, czyli open source'owej wersji silnika idtech3.

Aby móc skorzystać z nowych rozwiązań fstech1 - czyli przede wszystkim zwiększonej wydajnosci silnika - karta graficzna musi obsługiwać standard OpenGL 2.0 lub nowszy.

Osobną kwestią jest silnik dźwięku - na dzień dzisiejszy wiadomo tylko tyle, że zostanie napisany nowy. I niestety to wszystko co wiemy póki co.

Mapy, mapy, mapy

Wiele się zmieni w mapach domyślnie instalowanych razem z grą. Będzie dużo nowych, zrobionych od zera, takich jak już pokazane Cascade, Bohemia czy Nevada. Część map obecnie wbudowanych zniknie. Jest to spowodowane dwoma czynnikami. Po pierwsze, część map powstała lata temu i ich autorzy zaginęli gdzieś w odmętach internetu. A razem z nimi kod źródłowy map. Po drugie, aby HD spełniało warunki umowy z ID Software, każdy element gry musi formalnie należeć do FS, wliczając w to najmniejszą nawet teksturę czy efekt dźwiękowy. Dlatego żegnamy się z częścią map na zawsze - takimi jak Crossing czy Eagle. Również znikną w obecnej formie Abbey, Algiers i Turnpike. Ale motywacja twórców HD jest bardzo silna, więc najlepsze i najpopularniejsze mapy zostaną zrobione od zera na nowo. Z takim samym layoutem, ale innym designem. Czyli np. Turnpike nie będzie już umieszczony w mieście, ale w opuszczonym kompleksie przemysłowym, choć będzie to w dalszym ciągu Turnpike i zmieni się tylko nazwa. Mapy będą wreszcie mogły wyglądać dużo lepiej dzięki usprawnieniom, które wymieniłem przy temacie nowego silnika.

To wszystko ma oczywiście swoją cenę - proces tworzenia nowego poziomu jest teraz znacznie dłuższy - większe możliwości, to więcej dodatkowej pracy, aby je wykorzystać.

Nowe tryby

Gra zostanie wzbogacona o nowe tryby. Na razie potwierdzono Assault Mode, który jest aktualnie modem wykorzystującym B3. Zostanie dodany również jump mode - wieść gminna głosi, że twórcy gry planują dodać coś jeszcze, ale póki co brak oficjalnych informacji na ten temat.

Unowocześnione modele

Kolosalną zmianą jest system modeli w grze. Twórcy gry porzucają format MD3, którego używał Quake3, na rzecz formatu MD5, wykorzystanego np. w grze Doom 3. Oznacza to znacznie lepszą animację modeli oraz większy poziom szczegółów. Każdy model w grze musi być niestety wykonany jeszcze raz, od zera. Tak więc otrzymamy zupełnie nowe modele graczy. Docelowo do wersji beta powstanie ich 8. Każdy model będzie się od siebie wyraźnie różnił, nie tylko twarzą, tak jak jest teraz. Pasek, cholewa, nos czy sprzączka nie będą już płaską teksturą, ale normalnym trójwymiarowym modelem. Nowe modele graczy są około 10-krotnie bardziej złożone, jeśli idzie o ilość polygonów. Drużyna czerwonych będzie utrzymana w stylistyce ulicznego gangu, natomiast zespół niebieskich stylizowany będzie na grupę najemników. Każda broń zostanie wykonana od nowa, będzie lepiej animowana i oteksturowana. Kilka modeli już ujawniono - np. Charlesa czy Yasmine.

Z nowym formatem modeli wiąże się zupełnie nowy system rejestracji trafień. Obecny jest (delikatnie mówiąc) przestarzały. Powstał z myślą o Quake3 Arena, gdzie bronie były kulami, rakietami, grubymi promieniami - domyślnie system ten nie obsługiwał nawet ARIES (Anatomical Ray Intersection and Extrapolated Severity) - strzelania między rękami/nogami. Więc to co jest w Urban Terror obecnie, jest jego mocnym przeciążeniem. Aby trafienia były rejestrowane idealnie, potrzeba do tego nowego formatu modeli, które nie są kompatybilne z obecnym silnikiem.

Nowe modele będą nie tylko lepiej wyglądać, ale też będą znacznie wydajniejsze w grze. ID Software uczyniło MD5 nieporównywalnie "lżejszym" od poprzedników, a na dodatek wszystko wreszcie trafi w całości do karty graficznej dzięki modyfikacjom silnika przez TwentySeven.

Nowe zabawki

Tak, w HD będą nowe bronie i będzie ich całkiem sporo. Oficjalnie potwierdzono, że do arsenału dołączą nowe bronie. Tak więc otrzymamy dwa nowe pistolety - Glocka oraz Magnum. Dwie nowe secondary weapon - pistolet maszynowy P90 oraz strzelba Benelli. Arsenał primary weapons wzmocni nowy karabin snajperski - FR-F1. To wszystko niesie za sobą konieczność rebalansu broni, czyli ponownego nadania im właściwości takich jak celność, szybkostrzelność czy wreszcie poziom obrażeń. Zostanie ten proces przeprowadzony gdy wszystkie modele zostaną wykonane w nowym formacie. Charakterystyka broni jest bowiem wkodowana w model, więc modele mają pierwszeństwo w procesie twórczym.

Osobno należy wspomnieć o tak zwanych "akimbo weapons". Polegają one na na tym, że mamy dwa pistolety jednocześnie i z obydwu możemy naraz strzelać. To również będzie w HD. Nic nie wiadomo o specyfikacji tego rozwiązania - jak i czy zmienią się czas przeładowania, rozrzut, celność i ewentualne dodatki typu laser czy tłumik.

Auth AKA Paszporty

Kolejnym usprawnieniem będzie system Auth. Jest to rozwiązanie podobne do SteamID. Gracz zakłada konto na stronie Urban Terror, a następnie aktywuje je w grze. Od tego momentu jest identyfikowany tylko na tej postawie - numer IP jest bez znaczenia. Będzie to wykorzystywane przede wszystkim do skutecznego banowania graczy, gdyż jak wiemy, dynamiczne IP ma swoje wady w tej kwestii. Ponadto Frozen Sand będzie wykorzystywać paszporty do zbierania globalnych statystyk graczy, które będą dostępne na stronie projektu. Paszporty również umożliwią nadawanie ograniczonych uprawnień administracyjnych graczom przez adminów bez konieczności udostępniania im hasła RCON. Dodatkowa zaleta to rezerwacja nicków oraz tagów klanowych. Jeśli gracz wejdzie na serwer pod czyimś nickiem, dostanie auto-kicka. Jeśli ktoś wejdzie z tagiem klanowym, a nie będzie dodany do systemu Auth przez lidera klanu, system zareaguje tak samo.

Anti-Cheat

Najlepsze zostawiłem na koniec - gra otrzyma swój własny programowy system Anti Cheat, czyli detektor wszelkiej maści cheaterów, których tak bardzo nienawidzimy. Oczywistością jest to, że z pewnością zostanie on złamany bardzo szybko przez twórców tego typu oprogramowania, ale z pomocą przychodzi funkcja automatycznych aktualizacji. Nie chcesz zaktualizować gry, bo boisz się, że wykryje cheaty? Nie wejdziesz już na serwer, gdyż ten będzie wymagać aktualizacji. Pod tym względem, Urban Terror będzie się mocno wyróżniał na tle darmowych gier nieprodukowanych przez wielkie studia (a często producenci FPSów kategorii AAA też odpuszczają sobie tego typu oprogramowanie). Z reguły darmowe gry nie posiadają tego typu zabezpieczeń, gdyż jest to bardzo kosztowne i pracochłonne zadanie. 

Czas...

Kiedy wyjdzie Urban Terror HD? Cytując twórców "gdy będzie gotów". Niestety, ale Frozen Sand to nie jest Activision czy Blizzard. Pracują nad grą w swoim prywatnym, wolnym czasie, na co dzień pracują, mają rodziny, sesje na studiach i swoje "życie". Pozostaje więc uzbroić się w cierpliwość i czekać. 

Obrazek użytkownika Majki
Założyciel portalu urban-terror.pl i jego główny redaktor.

O artykule:

Komentarze:

Obrazek użytkownika Wlodi
Wlodi, 11 lat temu

Następny ciekawy artykuł.Tylko nie lecie z tym tak szybko bo póżniej wam braknie tematów i bd koniec.

#
Obrazek użytkownika Majki
Majki, 11 lat temu

@Wlodi
Spoko, mamy już dużo ciekawostek na temat Anny Muchy i Magdy Gessler - będzie o czym pisać ;)

#
Obrazek użytkownika Wlodi
Wlodi, 11 lat temu

Już się bałem.Dodać można jeszcze statystyki powodzi na danym kontynencie albo zapylanie pomidorów przez trzmiele.

#
Obrazek użytkownika sylwke3100
sylwke3100, 11 lat temu

Coś czuje że ta wersja będzie mi fatalnie chodzić głównie przez OpenGL 2.0

#
Obrazek użytkownika Garreth
Garreth, 11 lat temu

Coś czuje że ta wersja będzie mi fatalnie chodzić głównie przez OpenGL 2.0

Przecież OpenGL 2.0 obsługiwały już najstarsze i najbardziej drewniane zintegrowane karty graficzne intela.

#
Obrazek użytkownika sylwke3100
sylwke3100, 11 lat temu

FX 5200 ma tylko 1.5 (2 i wyżej przez software) a na Radka nie mam co liczyć a i tak nie wiem co z OpenGLem tam podobnie ze zintegrowaną o której mało co wiem.

#
Obrazek użytkownika muuu
muuu, 11 lat temu

zanim wypuszcza hd to zapomnimy co to urt, a jedyna gra w jaka bedziemy grac to szachy z sasiadem.

#
Obrazek użytkownika KubuS
KubuS, 11 lat temu

blad, a nie da sie usunac posta xd

#
Obrazek użytkownika Garreth
Garreth, 11 lat temu

Predzej sylwke zainstaluje windowsa niz wyjdzie urt hd:)

#
Obrazek użytkownika Tomi
Tomi, 11 lat temu

Też mi się nie widzi to aby wyszło na dobre całej społeczności graczy, wiadomo nowy silnik = nowa karta graficzna. Ale z ich tempem to dobre 3 - 4 lat poczekamy. Wersje z 3.7 na 4.0 czekali ludzie jakieś 3 i pół roku. Nie jestem wogóle przekonany co do tego HD.

#