Serwery do odwiedzenia #1: VGC|'s Money[MOD]

W czasie pierwszych kontaktów z Urban Terror trudno uniknąć porównywania go z chyba najbardziej popularną sieciową strzelanką wszech czasów – Counter-Strike. Podstawową różnicą pomiędzy tymi tytułami jest na pewno sposób zdobywania ekwipunku. Jeżeli ktokolwiek tęskni za mobilizującym gracza systemem nagród pieniężnych, nie potrafi jednak zrezygnować z dynamiki będącej mocną stroną UrT mam dobrą wiadomość. Przed państwem Money MOD.


Wycieczka na Zachód

W poszukiwaniu kapitalistycznego modelu zarządzania własnością musimy udać się do Francji będącej stolicą nie tylko europejskiego, ale i światowego Urban Terror. Przeglądając listę 260 serwerów znajdujących się w obrębie jej granic nietrudno natknąć się na przeróżne modyfikacje. Ta będąca przedmiotem recenzji jest o tyle szczególna, że nie ogranicza się do dziwacznych map, nietypowej konfiguracji serwera czy wyłączenia poszczególnych grup broni. Dzięki ingerencji w kod źródłowy, Money MOD wprowadza zmiany w mechanice gry, jeszcze bardziej przyspiesza rozgrywkę, a nawet w pewien sposób rebalansuje dostępne uzbrojenie.

Zanim wyruszymy, garść faktów. Serwer oferuje zabawę w trybie Capture the Flag 24 graczom jednocześnie. Do dyspozycji mamy wszystkie podstawowe mapy i kilka dodatkowych, w tym Tohunga i Dust2. Dozwolone są głosowania na kolejną mapę w kolejce (nextmap) oraz przewinięcie do kolejnej pozycji (cyclemap). I choć gracze chętnie z nich korzystają, nie powinniśmy się zawieść, kiedy serwer zadecyduje za nas w rankingu najczęściej granych map widzimy takie hity jak Uptown, Turnpike i Algiers, nie zabrakło też miejsca dla nieco zapomnianych już Suburbs i Thingley.


Skąd mam Wranglery, heh, pyta się ona…

Rozgrywka mocno różni się od tej, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Pierwszą i podstawową różnicą jest to, że nie dostajemy „z urzędu” broni głównej. Rzuceni w sam środek akcji, uzbrojeni jedynie w nóż i Desert Eagle (za to z 4 magazynkami w zapasie) musimy iść w bój, by za każdego zabitego przeciwnika zdobywać pieniądze, które przeznaczymy na wyposażenie. Otrzymana przez nas nagroda „za głowę” zależy od sposobu, w jaki udało nam się zabić oponenta – system inaczej nagradza zabicie nożem od zastrzelenia z broni automatycznej. Suma zarobionych pieniędzy jest zapamiętywana tak długo, jak długo gracz jest połączony z serwerem (czyli przechodzi na następną mapę, ale rozłączenie się zeruje już konto). 

Zarówno broń, jak i wszystkie dostępne w grze przedmioty mają przypisane numery i ceny. „Sklep” obsługujemy za pomocą komend Big Brother Bota, a wszystko odbywa się szybko i intuicyjnie.

Dla przykładu, LR 300 należy do pierwszej grupy przedmiotów, czyli „Automatics”, w której to znajduje się na pierwszej pozycji. Jeśli tylko wystarczy nam funduszy, możemy wpisać (odpowiednio w oknie czatu lub w konsoli) !buy 1 lub /buy 1. W odpowiedzi bot przedstawi nam listę broni należących do pierwszej grupy wraz ze wszystkimi indeksami. Wpisanie cyfry 1 sprawi, że „sklep” zaproponuje nam kupno LR 300, jednak to nie koniec zakupów. Zamówienie należy jeszcze potwierdzić – teraz wybieramy pomiędzy dwoma opcjami, czyli 1 dla tak i 2 dla nie. 

Ciągłe wpisywanie komend, kiedy wokół toczy się akcja, nie wydaje się zbyt wygodne. Na szczęście system zakupów dopuszcza używanie skrótów – aby kupić nasz karabin, mogliśmy też użyć polecenia !buy 111, omijając przeglądanie kategorii i potwierdzenie kupna. Bot wyłapuje, które z wpisywanych przez gracza poleceń dotyczą sklepu – jeśli tylko nie będą zawierały błędów, nie pokaże ich pozostałym zawodnikom. Istnieje też możliwość wybrania zablokowania kategorii, spośród której będziemy wybierać broń i funkcja AutoBuy, która wybiera najlepszą (najdroższą) broń, na jaką nas w danej chwili stać. Ceny nie zostały dobrane przypadkowo – im broń jest łatwiejsza w obsłudze, tym więcej trzeba za nią zapłacić.

Żeby korzystać z systemu jeszcze wygodniej, twórcy modyfikacji udostępniają skrypty, dzięki którym łatwo przypiszemy klawiszom rozpoznawane przez bota polecenia. 


Transformacja systemowa

Kupowanie broni to nie jedyne, co przygotowali dla nas twórcy modyfikacji. Po jakimś czasie można zauważyć zmiany mniej lub bardziej wpływające na mechanikę gry.

Pierwsza z nich to błyskawicznie regenerująca się stamina, drugą jest brak ograniczenia liczby dozwolonych walljumpów i automatyczne leczenie połamanych nóg. Koniec z sapaniem po kilku krokach, koniec z brakiem oddechu na kilka sekund przed zdobyciem flagi. Twórcy moda stwierdzili widocznie, że zatrzymywanie się co chwila i nasłuchiwanie oddechów przeciwnika nie pasuje do luźnej konwencji gry, opierającej się w końcu na finezyjnych kombinacjach kilkumetrowych skoków, ślizgów „na kolanie” i odbić od ścian, nie wspominając już o paru mniejszych, jednak nie mniej niekonwencjonalnych ruchach. Totalny brak limitów, jeśli chodzi o walljumpy, nie zmienia zauważalnie rozgrywki. Wynika to pewnie z tego, że tak naprawdę trudno ułożyć skuteczną i efektowną kombinację, która naprawdę wymagałaby więcej niż trzech odbić jedno po drugim. Zdarza się jednak, że brakuje tego czwartego, ostatniego skoku, który tak bardzo przydałby się na przykład unikając ognia przeciwnika. Jak widać, autorzy modyfikacji nie lubią ograniczeń.

Kolejną zmianą jest usprawnienie rzadko używanego dotąd HK69. Nastawiony na pracę w trybie Short range staje się bardzo skuteczną bronią, jako że granaty wybuchają już w chwili kontaktu z płaską powierzchnią (umożliwiając wykonanie tzw. rocket jump). Osłabiony został z kolei Remington – po postrzeleniu z SR-8 postać zostaje odepchnięta z dużą szybkością, co utrudnia snajperowi „poprawienie” strzału. Do dyspozycji mamy również granaty błyskowe, jednak używanie ich jest dość kłopotliwe – kiedy w ciągłym ruchu jest ich posiadacz, a w pobliżu zawodnicy jego drużyny, nietrudno o przypadkowe oślepienie wszystkich, tylko nie przeciwnika.


Gracze

Śmierć odbiera nam wyposażenie, nie pobiera jednak kaucji z naszego konta. Mogłoby się wydawać, że w takim układzie obecni na serwerze gracze będą grali zachowawczo, mocno defensywnie (żeby nie powiedzieć, że będą zwyczajnie kampić) – w końcu broń i amunicja kosztuje. Na szczęście nic z tego – chociaż spotkani przeze mnie gracze zdecydowanie nie należeli do urtowej czołówki, gra była szybka, efektowna i dynamiczna. Mógł mieć na to wpływ stosunkowo krótki czas respawnu wynoszący tylko 6 sekund. 

Na serwerze panuje kultura, duża część graczy potrafi się przywitać, pożegnać i pochwalić za udaną akcję. Mniej różowo wygląda sprawa, kiedy przyjrzymy się kooperacji – trudno o podleczenie, kiedy mamy mało życia, mało kto informuje też o kierunku uciekania flagi lub nadchodzącego przeciwnika. Obecność pojedynczego gracza „z wyższej półki” w jednym z zespołów może już mocno wpłynąć na wynik meczu, szkoda zatem, że jedynym narzędziem wyrównującym składy jest prosty autobalans. Brak możliwości przemieszania zawodników i wysoki limit zdobytych flag (20) powodują, że czasem jedna drużyna wyraźnie dominuje i rozgrywka kończy się przykrym wynikiem 20:0.


Dla kogo

Ortodoksyjni gracze mogą uznać zmiany jako szkodliwe i zabijające ducha ich ulubionej gry. Znajdzie się jednak wielu, którym obecne w standardowym wydaniu zasady nie pasują do niezobowiązującego modelu rozgrywki i to dla nich został stworzony ten serwer. Nie oznacza to wcale, że gra na VGC|'s Money MOD nie przypadnie do gustu nieco bardziej doświadczonym graczom.

  • Ze względu na ograniczoną dostępność amunicji, można nauczyć się oszczędniejszego gospodarowania nabojami.
  • Dobry czas na eksperymenty. Jeżeli wcześniej nie miałeś czasu lub ochoty na wypróbowanie każdej dostępnej w grze broni, możesz to zrobić teraz.
  • Dobre miejsce dla początkujących snajperów. Gracze poruszają się naturalniej niż boty na strzelnicy, strzelcy wyborowi będą mogli więc ćwiczyć swoje umiejętności w praktyce. Nie za wysoki poziom zawodników i znacznie mniejsza ilość automatów na polu walki sprawią, że adepci szkoły snajperskiej będą mieli nieco więcej czasu na oddanie strzału, przez co warto skusić się na używanie SR-8 na średnim i krótkim dystansie. Jak wspomniał Ciastko w swoim artykule, korzystanie z Remingtona w bliskich starciach z przeciwnikiem to świetny sposób na podniesienie swoich umiejętności, nie tylko snajperskich.

VGC|'s Money MOD to udane połączenie luzu znanego z serwerów Pistols & Nades i szybkości rodem z Zombie-moda. Doskonała propozycja dla wszystkich, którzy kochają grę czysto for fun.


Wypróbuj

/connect 91.121.6.213:27960
Aby dodać do przeglądarki protokół otwierający grę, zainstaluj UrT Launcher.

oficjalna strona projektu (kliknięcie na stronie przyznaje wszystkich obecnym na serwerze dodatkowe 2000 wirtualnych dolarów)
strona serwera na urbanterror.info

Obrazek użytkownika DFN
Autor tekstów, pomysłodawca, współautor i tester części funkcji portalu. W Urban Terror od dwóch lat.

O artykule:

Komentarze:

Obrazek użytkownika muuu
muuu, 11 lat temu

a trafiłem przypadkiem na to, fajne bo cos innego ale nie fajne bo kapke przekombinowane ;p

#
Obrazek użytkownika DFN
DFN, 11 lat temu

Ważne, że ciągle rozwijane. Autorzy są wrażliwi na feedback i chętnie wysłuchają wszystkich propozycji. Ostatnio na przykład sprawdzali, jak w roli broni podstawowej sprawdziłaby się Beretta.

Ci sami ludzie prowadzą serwer GunGame. Jak dla mnie miłe odstępstwo od rutyny. ;)

#
Obrazek użytkownika pAter
pAter, 11 lat temu

Chyba największym problemem jest tutaj spam, który tworzą tam gracze, bo co chwila widzimy:

/buy 11

Szkoda, że kupowania nie da się zrobić tak, jak w modzie AMX do CS 1.6, gdzie wyświetlane było menu, wciskało się odpowiednią cyferkę i nie trzeba było nic pisać :) Coś na zasadzie "radio menu" w Urbanie, ale zdaję sobie sprawę z tego, że mogłoby to być niewykonalne, nie ingerując w kod gry :(

Ci sami ludzie prowadzą serwer GunGame. Jak dla mnie miłe odstępstwo od rutyny. ;)

Niestety ten mod jest jeszcze mocno niedorobiony :)

#
Obrazek użytkownika DFN
DFN, 11 lat temu

Ależ coś takiego istnieje. ;) W artykule wspomniałem o skryptach – wczytanie pliku MoneyMODbinds.cfg zamienia klawiaturę numeryczną w terminal do obsługi „sklepu”. ;) Działałoby doskonale, gdyby doskonale działało też ukrywanie kwestii „wypowiadanych” przez graczy, a to, niestety, kuleje (raz działa, raz nie).

GunGame jest z kolei mniej niedorobiony niż kilka miesięcy temu. ;) Kiedy ostatni raz sprawdzałeś?

#
Obrazek użytkownika pAter
pAter, 11 lat temu

@DFN

GunGame jest z kolei mniej niedorobiony niż kilka miesięcy temu. ;) Kiedy ostatni raz sprawdzałeś?

W sumie dawno tam nie zaglądałem - może w tym tygodniu przetestuję, dzięki ;)

#
Obrazek użytkownika muuu
muuu, 11 lat temu

wsumie i tak uzywalem tylko !buy 111 :D (jak juz naciupalem na ta elerke)

#
Obrazek użytkownika DFN
DFN, 11 lat temu

Z niewiadomych mi względów M4 jest o kilka stów tańsze od LR, a najbardziej opłaca się kupić za pół ceny UMP/MP5 – jak masz zginąć, to i tak zginiesz, a już taki karabinek daje Ci miłą przewagę nad tymi biegającymi z DE. ;)

#
Obrazek użytkownika Wlodi
Wlodi, 11 lat temu

Fajny server na oderwanie się od zwyczajnej gry;)

#
Obrazek użytkownika LemoNade
LemoNade, 11 lat temu

Grałem kiedyś na takim serverze i bardzo mi się spodobał =).

#
Obrazek użytkownika CaPonE
CaPonE, 10 lat temu

Serwery do odwiedzenia to ciekawy pomysł na serie artykułów. Oczekuję :)

#

Polub tę stronę

Czy wiesz, że...?

Przy użyciu F11 możesz tworzyć screenshoty automatycznie zapisujące się w folderze z grą.