Często zadawane pytania

Pytania o gameplay

W czasie gry wciśnij klawisz Esc. Na górze ekranu pojawi się pasek menu. Wybierz Player, a następnie Weapon/gear select. Za zapamiętywanie ekwipunku odpowiedzialna jest zmienna gear. Jak jej używać, dowiesz się z poradnika (sekcja Sprzęt).

Gra informuje o zaliczonych strzałach w lewym górnym rogu ekranu. Po strzale śmiertelnym przedstawia wiadomość o tym, kto kogo zabił (i w jaki sposób) w postaci:

  • zabity played 'catch the shiny bullet' with zabijający's LR-300 rounds.

Dla każdej broni tekst jest inny (czasem symbol broni znajduje się w środku zdania), ale zawsze pierwszym wyrazem jest nick zabitego gracza (zaznaczony kolorem jego drużyny). Przykładowo, komunikat wyglądający w ten sposób:

 

oznacza, że:

  1. Twoja postać została trafiona w ramiona (Arms) przez gracza asdf.vl, trafienie odebrało ci 50 punktów zdrowia.
  2. Gracz -SG-Juno zginął trafiony przez gracza Doofy posługującego się Remingtonem SR-8.

W wersji 4.2 gry dostępne są 3 nowe wartości parametru cg_drawKillLog. Ich opis wraz z przykładami znajduje się tutaj.

Domyślnie menu wyboru komunikatów radiowych wywołuje się klawiszem U. Przy pomocy klawiszy 0-9 możesz przeglądać kategorie i wybierać kwestie, które na czacie drużynowym wypowie twoja postać (nie dotyczy trybów niedrużynowych, czyli Free for All i Last Man Standing). Aby ułatwić korzystanie z menu głosowego, możesz przypisać komunikaty dowolnie wybranym klawiszom. Aby to zrobić, skorzystaj z poradnika. Dowiesz się też, w jaki sposób można kolorować swoje wypowiedzi.

Jeżeli tylko pozwala na to serwer, możesz zmienić „kolor gracza” w menu (Setup, Player, Personal color). Jeżeli chcesz ustawić dowolny kolor (spoza listy dostępnej w menu), ustaw parametr cg_rgb, podając za wartość pożądaną barwę w formacie RGB alpha. Dla przykładu:

/set cg_rgb "91,2,2,1" //ciemnoczerwony kolor opaski

Paletę kolorów w systemie RGB znajdziesz na przykład tutaj.

Edytując plik konfiguracyjny można wyposażyć swoją postać w czapkę, płaszcz lub inne ozdoby (funstuff). Jak to zrobić, dowiesz się z poradnika.

Możliwość korzystania z dodatków zmieniających wygląd modelu wyłączono w wersji 4.2 gry.

Przed nickiem umieść znak „^” i cyfrę z zakresu 0-7 (listę przypisanych im kolorów znajdziesz w poradniku). Możesz to zrobić w menu gry lub edytując plik konfiguracyjny, a dokładnie wartość zmiennej name. Uwaga – nie wszystkie serwery pozwalają na użycie koloru w nicku, standardowo opcja ta jest wyłączona.

Bez kamizelki postać leczy się szybciej. Gracze pozbywają się jej też w sytuacjach, kiedy mają mało punktów życia, jako że przyspiesza wyczerpywanie się staminy.

Posiadacz apteczki leczy rany szybciej, dlatego ranny gracz przekazuje ją leczącemu. Po zakończeniu bandażowania dobrze oddać apteczkę pierwotnemu właścicielowi.

Podstawowe statystyki zbierane w czasie trwania mapy są gromadzone w sekcji Statistics w menu gry. Korzystanie z nich jest jednak niewygodne, dlatego na wielu serwerach prowadzone są długoterminowe statystyki graczy XLR stats. Aby sprawdzić, czy dany serwer wspiera tę technologię, czytaj komunikaty wysyłane przez konsolę na czacie gry lub poszukaj informacji na stronie internetowej serwera, jeżeli taka istnieje.

Standardowo zrzuty ekranu robi się przyciskiem F11. Gotowy plik ląduje wtedy w folderze gry, a dokładniej w q3ut4/screenshots. W zmodyfikowanych wersjach gry (np. autorstwa Mitsubishi) zarówno dema jak i obrazy przechowywane są w lokalizacji Documents and Settings/nazwa_użytkownika/Dane aplikacji/Quake3/q3ut4/screenshots.

Aby zrobić zrzut ekranu przyciskiem innym niż F11, zwiąż z danym klawiszem akcję (zależnie od jakości obrazu, na jakiej ci zależy):

/bind x "screenshot" //plik w formacie tga (wysoka jakość)
/bind x "screenshotjpeg" //plik w formacie jpeg (standardowa jakość)

Możesz wykorzystać zewnętrzne oprogramowanie, jak na przykład Fraps, lub skorzystać z narzędzia wbudowanego w grę (zalecane). Aby dowiedzieć się więcej o plikach dem i konwersji do formatu .avi, skorzystaj z poradnika.

Demo to plik zawierający zapis akcji wykonanych przez graczy na serwerze (ich ruchy, strzały, czynności takie jak bandażowanie, przeładowywanie broni). Domyślnie demo można nagrać przy pomocy przycisku F12. Plik o rozszerzeniu .dm_68 (4.1.1) lub .urtdemo (4.2.x.x.x) pojawi się w podfolderze q3ut4/demos gry.

Dema wykorzystuje się do analizowania ruchów potencjalnych cheaterów i do tworzenia filmów z gry.

Przede wszystkim, na początku zachowaj podejrzenia dla siebie. Jeżeli gracz nie oszukuje, unikniesz chybionego oskarżenia, jeżeli jednak pomaga sobie nielegalnym oprogramowaniem, wyzwanie go od oszustów na czacie w żaden sposób nie pomoże społeczności. Możesz wejść w tryb obserwatora (Spectator) i, śledząc ruchy podejrzanego, nagrać mu demo (domyślnie klawiszem F12). Możesz też pożegnać się z graczami na serwerze, wyjść z niego na chwilę, zmienić nick i wrócić nie ściągając uwagi, tak żeby na „materiale dowodowym” znalazły się czytelne przesłanki, że dany gracz oszukuje. 

Plik dema wyślij administracji danego serwera lub organizacji Urban Terror Admins Alliance, jeśli w nazwie serwera występuje skrót UAA.

Po pierwsze: zanim stwierdzisz, że winą za brak trafień można obarczyć silnik gry lub serwer, przypatrz się dokładnie swoim ruchom. Czy na pewno strzelasz w przeciwnika? Czy nie jest to wina rozrzutu broni? Nagraj demo swojej gry i przeanalizuj w zwolnionym tempie.

Jeżeli jednak jesteś pewien, że wszystko robisz dobrze, przyczyną mogą być problemy z połączeniem internetowym lub z brakiem właściwej synchronizacji ilości klatek generowanych przez grę z ilością pakietów wysyłanych na serwer. Twórcy gry przyznają, że problem istnieje, zobowiązali się też naprawić system rozpoznawania trafień w wersji HD. Aby im to ułatwić, zamieść na oficjalnym forum demo, na którym widać unhity.

Prawdopodobnie znalazłeś się na serwerze z ograniczeniami ekwipunku (np. ograniczenie broni głównej do karabinów snajperskich – wybierając automat, po prostu wystartujesz bez żadnej broni głównej). W lewym górnym rogu ekranu ładowania mapy powinny wyświetlać się informację o ograniczeniach (cyfra 0 przy nazwie grupy broni), jeżeli takie występują.

Jeżeli w ogóle coś oznaczają, to najprawdopodobniej jest to tag klanu, do którego należy gracz. Tagiem jest zazwyczaj skrót nazwy klanu oddzielony od nicka znakiem specjalnym (np. |, /, -). W Urban Terror HD tagi klanów nie będą wpisywane do nazwy użytkownika, a podawane obok niej na podstawie informacji z paszportu gracza.

Podstawowe zasady gry (w języku angielskim) znajdziesz na ekranie wyboru drużyny. Ich tłumaczenie znajdziesz w artykule na naszym portalu.

Najbardziej naturalną metodą ćwiczenia skoków jest podpatrywanie jak robią to inni, a potem odtwarzanie w czasie gry. Jeżeli jednak chcesz dokładnie poznać wszystkie rodzaje dostępnych w grze skoków i/lub doskonalić swoje umiejętności, wypróbuj mapy stworzone specjalnie do tego celu. W wersji 4.1.1 gry szukaj serwerów zawierających wyraz Jump w nazwie. W Urban Terror 4.2 możesz szukać gier w nowym trybie – Jump mode (pojawia się w wyszukiwarce serwerów razem z „tradycyjnymi” trybami).

Tak, ale tylko na wybranych mapach. Urban Terror to z założenia gra multiplayer i jej twórcy nie poświęcili wiele uwagi botom, w związku z czym sterowani przez serwer przeciwnicy nie są zbyt inteligentni, nie potrafią też współpracować z ludzkimi zawodnikami. 

Żeby upewnić się, że masz do czynienia z botem, sprawdź w tabeli (klawisz Tab) ping „podejrzanego” gracza. Boty (ale też ludzie hostujący grę na własnym komputerze) mają ping równy zero.

Niektóre organizacje, jak na przykład Urban Zone czy Clan Base, organizują kilka razy w roku zawody. Aby wziąć udział, powinieneś być członkiem klanu, który w odpowiednim czasie zapisał się do danej ligi. Jeżeli jesteś wolnym strzelcem, zacznij od poszukania klanu dla siebie. Sprawdź aktualne oferty polskich klanów, możesz też sprawdzić, co słychać na forum.

IRC (ang. Internet Relay Chat) to usługa sieciowa umożliwiająca rozmowę na kanałach tematycznych, towarzyskich lub bezpośrednio z inną, aktualnie podłączoną osobą. Gracze Urban Terror wykorzystują IRC do:

Instrukcję obsługi klienta IRC znajdziesz na naszym forum lub na stronie KoP.

Urban Terror HD to odświeżona, udoskonalona i wzbogacona o nowe funkcjonalności wersja Urban Terror. Z dniem premiery (data nie jest jeszcze znana, wciąż trwają prace) twórcy gry, Frozen Sand, porzucą znaną nam wersję 4.x gry. 

Więcej informacji na naszym portalu.

Najlepszym miejscem jest specjalnie wydzielona sekcja na oficjalnym forum Urban Terror (żeby odpowiedzieć w wątku lub taki utworzyć, trzeba się zalogować), jednak obowiązuje tam język angielski. Jeżeli wolisz, możesz zgłosić swoją uwagę na naszym forum, a odpowiedni ludzie zaniosą ją gdzie trzeba.

Urban Terror to darmowa gra i nic nie zapowiada, aby miało się to kiedykolwiek zmienić. Jeżeli jednak doceniasz pracę jej twórców i chcesz dołożyć swoją cegiełkę, tutaj znajdziesz dostępne sposoby dofinansowania Frozen Sand.

Skróty i zwroty obcojęzyczne
  • afk (ang. away from keyboard) – z dala od klawiatury. Używane, gdy ktoś sygnalizuje, że nie będzie przez chwilę przy komputerze (np. rozmawia przez telefon) lub (w trybie rundowym) zawodnik w jego drużynie nie odpowiada. Podpowiada wtedy drużynie przeciwnika, gdzie znajduje się postać nieobecnego gracza, żeby nie czekać zbyt długo na koniec rundy. 
  • aim – celować, skierować, (wy)mierzyć, umiejętność nakierowywania broni na cel.
  • aimbot – jeden z cheatów. Automatycznie nakierowuje celownik posiadacza we wroga, najczęściej na głowę.
  • ban – zablokowanie użytkownikowi dostępu do strony, serwera, kanału IRC.
  • bb (ang. bye bye) – odpowiednik naszego „pa pa”. 
  • bind (ang. bind – związać) – przypisanie klawiszowi funkcji.
  • blk – skrót od black. Pisane na czacie gry, gdy bomba została podłożona na czarnym bomb side (B).
  • brb (ang. be right back) – zaraz wracam. 
  • BS (ang. bomb side) – miejsce oznaczone pulsującym krzyżykiem, na którym należy podłożyć bombę. Na każdej mapie występują dwa BS: czerwony i czarny. Gracz niosący bombę decyduje, który z nich zostanie wysadzony.
  • bug – błąd, niedopatrzenie w grze.
  • CaH – Capture and Hold, jeden z trybów rozgrywki. 
  • cheater (ang. cheater – oszust) – gracz, który pomaga sobie nielegalnym oprogramowaniem (cheatem).
  • circle jump – jeden z dostępnych w grze skoków, polegający na płynnym odwracaniu się w bok podczas skakania. 
  • CTF – Capture the Flag, jeden z trybów rozgrywki. 
  • fa/fp (ang. forgive all, forgive player) – wybaczenie, gdy gracz ranił członka własnej drużyny. Serwery wyposażone w Big Brother Bota dopuszczają w ten sposób wykonywanie tzw. tactical teamkill, czyli dobicie zawodnika zamiast leczenia go. Jeżeli zabity w ogniu drużynowym gracz nie wybaczy zabijającemu, serwer może automatycznie wyrzucić zabijającego.
  • FF (ang. friendly fire) – ogień przyjacielski, dopuszcza postrzelenie przez członka tej samej drużyny. 
  • FFA – Free for All, jeden z trybów rozgrywki (deathmatch).
  • ffs (ang. for fuck sake) – w uproszczeniu skrót wyrażający niezadowolenie gracza. 
  • FPS (ang. Frames per Second) – ilość klatek renderowanych przez grę na sekundę. Im większa wartość, tym płynniejszy obraz. Inne rozwinięcie tego skrótu to First Person Shooter, co można przetłumaczyć jako strzelanka z widokiem pierwszoosobowym.
  • FTL – Follow the Leader, jeden z trybów rozgrywki.
  • F1 – skrót od affirmative oznaczającego „tak”, zgodę.
  • F2 – skrót od negative oznaczającego „nie”, odmowę.
  • gg (ang. good game – dobra gra, dobre zagranie) – najczęściej pisane na czacie gry po zakończeniu mapy, ale też jako pochwała dla pojedynczego gracza.
  • gjt (ang. good job, team) – dobra robota, drużyno.
  • gl, hf (ang. good luck, have fun) – powodzenia i dobrej zabawy. Pisane na czacie gry na samym początku meczu.
  • hits (ale też: unhits) – pisane zazwyczaj na czacie gry, kiedy zawodnik twierdzi, że serwer nie zalicza mu poprawnie trafień.
  • hs (ang. headshot) – trafienie w głowę.
  • inc (ang. incoming – nadchodzi, nadchodzą) – sygnał dawany drużynie, że do flagi zbliża się przeciwnik.
  • IRC (ang. Internet Relay Chat) – usługa sieciowa umożliwiająca rozmowę na kanałach tematycznych, towarzyskich lub bezpośrednio z inną, aktualnie podłączoną osobą.
  • Jump mode – jeden z trybów rozgrywki, dołączony w wersji 4.2. Zaprojektowany specjalnie do nauki skakania, czyni ją łatwiejszą dzięki nowym funkcjom, jak na przykład zapisywanie i wczytywanie lokalizacji gracza na mapie.
  • kick – wyrzucenie gracza z serwera.  
  • lag – objaw problemów z łączem internetowym. Gra przestaje otrzymywać (lub wysyłać) dane od serwera, wskutek czego gracz przez chwilę nie wie, co się dzieje na serwerze. Z boku wygląda to tak, że zamiast płynnie się poruszać, postać skacze z miejsca na miejsce.
  • LMS (ang. Last Man Standing) – jeden z trybów rozgrywki, dołączony w wersji 4.2. Połączenie FFA i TS – każdy gra przeciw każdemu, jednak zawodnicy nie odradzają się w trakcie rundy.
  • mdr (fr. mort de rire ) – umarłem ze śmierchu, francuski odpowiednik znanego nam lol.
  • moin – przywitanie, najczęściej na niemieckich serwerach.
  • mr. Sentry – zabezpieczenie w Capture the Flag. Karabin strzelający automatycznie do gracza, kiedy ten znajdzie się zbyt blisko respawnu przeciwnika, lub też we flagowego chcącego ukryć się we własnym respawnie.
  • nn (ang. nice nade) – pochwalenie gracza za umiejętne skorzystanie z granatu, na przykład w sytuacji, kiedy jego granat zabił kilku przeciwników naraz.
  • noob, newbie – pejoratywne określenie początkującego gracza. 
  • np (ang. no problem) – nie ma problemu.
  • nt (ang. nice try) – niezła próba, niezłe podejście. Pisane na czacie gry, kiedy gracz miał dobry plan, ale zawiodło wykonanie. 
  • n1 (ang. nice one) – pochwalenie akcji.
  • omg (ang. oh my God) – o mój Boże.
  • PCW (ang. Practice Clan War) – treningowa gra dwóch klanów umawiających się zazwyczaj przez IRC. Standardowo są to dwie mapy po 20 minut każda. Umawiając się określają swój poziom – ls (low skill), ms (medium skill) lub hs (high skill).
  • pickup – PCW rozgrywane między zebranymi na specjalnym kanale IRC graczami. Zobacz więcej: publiki dla doświadczonych.
  • ping – opóźnienie w transmisji danych w milisekundach. Im mniejsza wartość, tym lepiej dla gracza.
  • powerslide – ślizg wykonywany przez wciśnięcie w locie (po rozpędzeniu się) przycisku odpowiedzialnego za kucanie. 
  • pro (czasem pisane jako pr0) – określenie doświadczonego gracza.
  • pug, pugbot – patrz pickup.
  • red – pisane na czacie gry, gdy bomba została podłożona na czerwonym bomb side (A).
  • respawn – odrodzenie się w grze po czasie ustalonym w konfiguracji serwera (ale też miejsce, w którym to następuje). Nie dotyczy trybów BM, FTL i TS. 
  • rush (ang. rush – pędzić, napływać, nagły zryw, gonitwa) – gwałtowna, najczęściej zorganizowaną szarża wykonywana przez bardziej liczebną drużynę.
  • soz – to samo, co sorry, czyli „przepraszam".
  • spam – nadużywanie chatu (w tym głosowego), ale też strzelanie długimi seriami. 
  • stamina – wytrzymałość, wytrwałość, energia życiowa. W grze jest to zdolność do wykonywania wszelkiej maści skoków, sprintu i wdrapywania się na przeszkody. Poziom staminy postaci jest przedstawiony na pasku życia, w lewym dolnym rogu ekranu. 
  • TDM – Team Deatchmatch, jeden z trybów rozgrywki. 
  • teams – prośba o wyrównanie składów.
  • tk (ang. teamkill) – zabicie gracza z własnej drużyny. W trybie CTF dobija się swoich rannych na 2-3 sekundy przed respawnem, by za chwilę odrodzili się zdrowi (tactical teamkill, medical teamkill).
  • TS – TeamSpeak, program do komunikacji głosowej, ale też (rzadziej) Team Survivor, jeden z trybów rozgrywki.
  • ty (ang. thank you) – dziękuję.
  • wallhack, wh – jeden z cheatów. Posiadacz wallhacka widzi innych graczy przez ściany. 
  • walljump – jeden z dostępnych w grze skoków, odbicie się od ściany (lub innej pionowej powierzchni).
Wsparcie techniczne

W przypadku Urban Terror trudno mówić o uniwersalnych wymaganiach sprzętowych, jako że wydajność zależy tutaj od wielu czynników, takich jak system operacyjny czy producent karty graficznej. Można jednak powiedzieć, że gra uruchomi się i będzie działać stabilnie już na takiej konfiguracji:

  • procesor: Pentium 3 1.2GHz lub lepszy
  • RAM: 256 MB (zalecane: 512 MB)
  • grafika: 64 MB pamięci (zalecane 128 MB i więcej)
  • 1.1 GB wolnego miejsca na dysku, wliczając tylko podstawowe mapy
  • połączenie internetowe

Urban Terror HD to projekt, nad którym od lat pracują członkowie Frozen Sand. Będzie to gra na zupełnie nowym silniku, udoskonalona i wzbogacona w nowe funkcje. Data premiery UrT HD pozostaje nieznana, a wszystkie dostępne w sieci wersje oznaczone jako HD są tylko prezentacją bardzo wczesnego etapu jej powstawania i nie nadają się do gry.

Obecnie grywalne są wersje, których numer rozpoczyna się cyfrą 4: 4.1.1 i 4.2.x.x.x. Premiera pierwszej z nich miała miejsce w 2011 roku.

W sierpniu 2012 roku ekipa Frozen Sand wydała na świat Urban Terror 4.2 i oficjalnie porzuciła wsparcie dla wcześniejszej wersji. Poprawiono stare błędy, dodano parę udogodnień i ficzerów, które miały pojawić się dopiero w Urban Terror HD. Twórcy gry zmienili też podejście do zmian – zamiast rewolucji co parę lat, UrT jest aktualizowany co kilka tygodni dzięki nowemu narzędziu zwanemu UrTUpdater.

Twórcy gry nie odrzucają oficjalnie żadnej z wersji, pozostawiając graczowi wybór. Mimo że większa część społeczności korzysta wciąż z 4.1.1, głównie za sprawą kontrowersyjnych animacji postaci z wersji wyższej, lista zmian z 4.2 przyciąga coraz więcej graczy.

Więcej informacji o Urban Terror 4.2 znajdziesz w sekcji Artykułów na naszym portalu. 

Lista obejmuje nowe tryby gry, bronie, mapy, zmienne, i cały czas się powiększa. W chwili pisania tego tekstu mogliśmy cieszyć się (poza poprawionymi błędami wersji poprzednich):

  • nowymi trybami gry: Jump mode i Last Man Standing,
  • systemem Auth,
  • nowymi lub odświeżonymi broniami: Glock 17 (nowa), Franchi SPAS12 (nowy model i rebalans broni), IMI Desert Eagle (nowy model),
  • nowymi modelami postaci i flag,
  • mapami: Bohemia, Cascade,
  • nowymi zmiennymi klienta: save, load, regainstamina, cg_drawKillLog (nowe wartości 3, 4, 5), cg_autoPickup,
  • nowymi zmiennymi serwera i wieloma mniejszymi udogodnieniami.
  • Urban Terror 4.1.1: pobierz archiwum przeznaczone dla twojego systemu, wypakuj, uruchom plik ioUrbanTerror.exe.
  • Urban Terror 4.2.x.x.x: są dwa sposoby. Możesz ściągnąć archiwum i wypakować je, tak samo jak w przypadku 4.1.1, możesz też pobrać UrTUpdater – program, który sam pobierze grę lub zaktualizuje ją, gdy pojawi się nowa łatka. Zarówno gotowe paczki, jak i sam UrTUpdater znajdziesz na urbanterror.info. Grę uruchom z pliku Quake3-UrT.exe.
    Biorąc pod uwagę częstotliwość pojawiania się aktualizacji, zaleca się korzystanie z UrTUpdatera.

Gra nie wymaga instalacji i wszystkie potrzebne pliki przechowuje w folderze, do którego została wypakowana, należy jednak pamiętać, że zmodyfikowane (zoptymalizowane) wersje klienta gry mogą część plików zapisywać w katalogu użytkownika na partycji systemowej (Windows).

System Auth to jedna z funkcji, które pojawiły się wraz z premierą Urban Terror 4.2. Auth służy do powiązania konta na oficjalnej stronie projektu z osobą znajdującą się na serwerze gry. Można dzięki temu zbierać statystyki gracza, chronić jego pseudonim i tag klanu, współdzielić banlisty serwerów i zarządzać grupami graczy.

Konto na ogół nie jest niezbędne do grania, jednak niektóre serwery umożliwiają zabawę dopiero po zalogowaniu się w systemie. Aby to zrobić, należy:

  1. Utworzyć konto na oficjalnej stronie gry.
  2. Otworzyć wiadomość e-mail otrzymaną po rejestracji.
  3. Pobrać załącznik – plik authkey (bez rozszerzenia) i umieścić go w folderze q3ut4 gry.

Innym sposobem na zalogowanie się jest wklejenie komendy otrzymanej w e-mailu otrzymanym po rejestracji (rozpoczyna się od /auth-set) do konsoli gry i wciśnięcie klawisza Enter.

Jeżeli nie masz już dostępu do wiadomości z załącznikiem, możesz odzyskać swój klucz na stronie gry:

https://www.urbanterror.info/members/profile/<twój-login>/auth-key/

Obecnie nie ma żadnego ograniczenia. Możesz używać dowolnej liczby aliasów, ale pamiętaj, że jeśli na serwerze system jest włączony, wszyscy zobaczą nazwę konta, które utworzyłeś na urbanterror.info. 

W Urban Terror HD będzie można używać 3 aliasów. Nie będzie za to potrzeby umieszczania w nicku tagu klanu – będzie na niego specjalne miejsce w paszporcie gracza.

Twórcy gry udostępniają część kodu, dzięki czemu każdy może sam skompilować jej plik wykonywalny. W internecie można znaleźć kilka takich „autorskich” wersji klienta Urban Terror, zarówno dla wersji 4.1.1 (Mitsubishi, p5yc0runn3r), jak i dla 4.2 (r00t). 

„Zoptymalizowane binarki” mogą zwiększać wydajność silnika gry, dodawać nowe ficzery lub ułatwiać korzystanie z interfejsu, przy czym korzystanie z nich nie jest traktowane jako oszustwo.

Bind (ang. bind – związać) to przypisanie klawiszowi wywoływanej przez niego akcji, np. domyślnie wciśnięcie klawisza R przeładowuje broń. Gracz może przypisywać przyciskom akcje modyfikując plik konfiguracyjny gry, czyli q3config.cfg (znajdujący się w katalogu Urban Terror/q3ut4). Edycji pliku konfiguracyjnego można dokonać na kilka sposobów. Najbardziej naturalnym z nich jest „wyklikanie” zmian w menu gry, jednak nie wszystkie opcje są w nim dostępne. Aby dojść do nieco bardziej złożonych parametrów gry (zmiennych), należy posłużyć się konsolą lub edytorem tekstu, np. Notatnikiem. 

Skrypt to nieco bardziej skomplikowany bind, którego zadaniem jest ułatwianie korzystania z interfejsu gry. Przy pomocy skryptów można szybko i wygodnie wybierać ekwipunek, włączać i wyłączać zoom broni czy zmieniać ustawienia HUD.

Dowiedz się więcej: plik konfiguracyjny i lista dostępnych zmiennych. Pełną listę zmiennych możesz również uzyskać, wpisując do konsoli polecenie /cvarlist i zatwierdzając klawiszem Enter.

Konsola to okno rozmowy silnika gry z użytkownikiem. Znajdziesz tam komunikaty o błędach, możesz też wykorzystać ją do wprowadzania zmian w pliku konfiguracyjnym.

Domyślnie konsolę wywołuje się przyciskiem tyldy „~” (klawisz nad tabulatorem). Po samej konsoli możesz poruszać się, wykorzystując kółko myszy lub klawisze Page Up i Page Down. Jeżeli chcesz sprawdzić aktualną wartość danej zmiennej, wpisz do konsoli jej nazwę poprzedzoną ukośnikiem (bez ukośnika gra potraktuje wpisany tekst jako wypowiedź na czacie) i zatwierdź klawiszem Enter. Konsola zwróci dwie wartości – obecną i domyślną (default).

/m_pitch
"m_pitch" is "0.018" default "0.022"

Jeżeli nie pamiętasz nazwy zmiennej, wpisz sam jej początek i wciśnij klawisz Tab. Konsola zwróci nazwy wszystkich parametrów rozpoczynających się danymi znakami. Możesz wykorzystać tę własność do uzupełniania wpisywanej nazwy – wpisanie com_hun i wciśnięcie Tab spowoduje, że konsola dokończy wpisywanie za nas i w oknie pojawi się pełna nazwa com_hunkmegs. Wielkie i małe litery nie mają znaczenia.

Jeżeli chcesz zmienić wartość parametru, wpisz jego nazwę poprzedzoną ukośnikiem, a po spacji zadaną wartość ograniczoną cudzysłowem.

/com_hunkmegs "256"

Żeby wyczyścić okno konsoli, skorzystaj z polecenia:

/clear

Aby zrzucić zawartość konsoli do pliku (na przykład w celu przechowania rozmowy na czacie), możesz wykorzystać funkcję:

/condump nazwa_pliku

Plik wyląduje w folderze q3ut4 gry (lub, w przypadku niektórych zmodyfikowanych klientów, w katalogu użytkownika na partycji systemowej).

Tak, istnieje. Gra przechowuje ustawienia gracza w plikach konfiguracyjnych w podfolderze q3ut4 gry – są to pliki autoexec.cfg i q3config.cfg (i dodatkowe, jeżeli korzysta z nich gracz). Zapis obecnej konfiguracji można uzyskać również wpisując do konsoli polecenie:

/writeconfig nazwa_pliku

Plik o nazwie nazwa_pliku.cfg wyląduje w folderze q3ut4.

Jeżeli zależy ci na statystykach XLR Stats, możesz zachować również plik, na podstawie którego jesteś rozpoznawany w systemie – qkey (bez rozszerzenia) znajdujący się w głównym katalogu gry.

Jeżeli bindowanie klawiszy MOUSE3, MOUSE4 dla Windows lub AUX1, AUX2 dla Linuksa nie przynosi efektów, spróbuj przypisać pożądaną funkcję nieużywanemu podczas gry klawiszowi na klawiaturze, a następnie przekierować działanie dodatkowego przycisku myszy na funkcję wykonywaną przez zaprogramowany przed chwilą przycisk klawiatury. Zrobisz to przy pomocy oprogramowania do myszy.

Jeżeli korzystasz z Windows, spróbuj też zmienić wartość parametru in_mouse na 1 lub 2. Jeżeli korzystasz z modyfikowanych wersji gry, możesz odblokować boczne klawisze ustawiając:

  • in_rawmouse 1 dla wersji Mitsubishi lub r00ta,
  • in_mouse 2 dla wersji Psychorunnera.

Jeżeli możesz, łącz się z internetem przy pomocy kabla. Upewnij się, że w czasie gry żaden program nie obciąża niepotrzebnie łącza (klient sieci torrent, przeglądarka, komunikator, aktualizacje systemu, antywirusa i innych programów). Nie zaszkodzi też zrestartowanie modemu i/lub routera.

Więcej szczegółów (diagnozy i sposób odczytywana informacji z lagometru) dowiesz się niebawem z poradnika na naszym portalu.

Ping wzrasta wraz z odległością pomiędzy serwerem i klientem. Poszukaj serwera fizycznie znajdującego się bliżej siebie, upewnij się też, że nie pobierasz żadnych plików (o tym świadczą skoki wartości pingu i czarne pasy na lagometrze).

Zadbaj, by w czasie grania system nie był niepotrzebnie obciążony, a w grze ustaw niską jakość grafiki i dźwięku.

Kilka sprawdzonych rozwiązań i listę zmiennych, których edycja pomoże ci uzyskać płynny obraz, znajdziesz niebawem w poradniku na naszym portalu.

Upewnij się, że w pliku q3config.cfg linia odpowiedzialna za adres głównego serwera wygląda w ten sposób:

seta cl_master "master.urbanterror.info"

Jeżeli to nie pomaga, spróbuj pobrać listę od nowa (przycisk Get new list) lub przewinąć dostępne listy (Internet, Local, Favorites).

To dość popularny problem. Czasem pomaga odświeżenie listy serwerów lub zmiana obszaru poszukiwań i powrót do ulubionych (czyli przełączenie kolejno do LocalInternet i Favorites).

Jeżeli serwer nie zaproponował ci pobrania mapy, prawdopodobnie wartość zmiennej cl_autodownload w twoim pliku q3config.cfg wynosi 0. Możesz to zmienić w menu: Setup, Game options, Auto download, Yes. Teraz połącz się z serwerem ponownie. Jeżeli problem występuje nadal, to znaczy, że serwer nie umożliwia autopobierania map. Ściągnij plik mapy na przykład  z bazy Urban Zone.

Bardzo popularny problem, na szczęście łatwy do rozwiązania. Konsola informuje użytkownika o tym, że albo ten usiłuje uruchomić grę w nieobsługiwanym (przez grafikę lub monitor) trybie, albo zwyczajnie nie ma w systemie bibliotek OpenGL. Najczęściej pomaga bardzo standardowe rozwiązanie, czyli zaktualizowanie sterowników do karty graficznej. Jeżeli błąd pojawia się nadal, warto odszukać w pliku konfiguracyjnym q3config.cfg zmienne odpowiedzialne za rozdzielczość i częstotliwość odświeżania ekranu. Spróbuj ustawienia:

r_displayrefresh "0"
r_fullscreen "1" 
r_mode "4"

Przedłużający się komunikat Awaiting snapshot oznacza, że twój komputer potrzebuje na załadowanie mapy więcej czasu, niż pozwala na to serwer. Może pomóc zmniejszenie rozdzielczości i/lub zamknięcie programów działających w tle. Możesz również poprosić administratora serwera, na którym problem występuje, żeby zwiększył nieco wartość parametru sv_timeout. Określa on maksymalny czas, jaki może zająć klientowi podłączenie się do serwera.

Uwaga: ładowanie mapy może zatrzymać się na etapie Awaiting snapshot również wtedy, gdy gracz usiłuje połączyć się z serwerem, na którym został zbanowany. Jeżeli uważasz, że nastąpiła pomyłka, skontaktuj się z administratorem serwera.

Niestety, aktualna wersja 4.1.1 gry nie wspiera wielowątkowości. Może zdarzyć się tak, że proces gry będzie „przeskakiwał” między rdzeniami, powodując spadki wydajności. W takiej sytuacji pomoże ogarniczenie się do jednego rdzenia, na przykład w Menedżerze zadań w Windows. Więcej informacji oraz obrazkową instrukcję dla właścicieli sprzętu nVidia znajdziesz na oficjalnej stronie gry (w języku angielskim).

Oznacza to, że w pliku aktualnie granej mapy brakuje niektórych tekstur i wykorzystywane są placeholdery, czyli tekstury mające ułatwić autorowi mapy zlokalizowanie brakujących składników pliku .pk3. Poza poinformowaniem autora o niedopatrzeniu, nie możesz w zasadzie nic zrobić.

Błąd występuje, kiedy podczas ładowania mapy wielu graczy dołączyło do gry przed tobą. Serwer wysyła do twojego klienta wiele wiadomości w krótkim czasie (o graczach, którzy połączyli się z serwerem i zajęli miejsca w drużynach), co powoduje przepełnienie się bufora. Połącz się w serwerem ponownie (gracze będą już na swoich miejscach, więc serwer nie wyśle komunikatów).

Dostęp do serwera, z którym chcesz się połączyć, jest chroniony hasłem. Jeżeli je znasz, wpisz w menu (Play online, set password) lub przy pomocy konsoli jako wartość parametru password:

/password hasło

Zdarza się to zazwyczaj wtedy, kiedy dany gracz ma krótki (2-3 znaki) nick wykorzystujący znaki inne niż litery i cyfry. Pomaga zmiana położenia paska zdrowia na Above Teammate. Zrobisz to w menu, Setup, Game options, Team info setting, Location of info.

Błąd został naprawiony w łatce oznaczonej numerem 4.2.

Może się tak zdarzyć w sytuacji, kiedy gracz łączy się z serwerem w środku rozgrywki. Odświeżenie tabeli nastąpi po zmianie wyniku (np. po doniesieniu flagi) lub po wciśnięciu klawisza Tab.

Zmień wartość parametru r_depthbits. Akceptowalne wartości to 0, 8, 16, 24. Spróbuj ustawienia:

seta r_depthbits "8"

Próbujesz połączyć się z serwerem, na którym gra występuje w innej wersji. W prawym dolnym rogu menu sprawdzisz wersję swojego klienta (obecnie: 4.2.x).

W pliku zpak000.pk3 brakuje domyślnego pliku konfiguracyjnego. Powinna pomóc ponowna instalacja gry.

Pobrany przez ciebie instalator jest uszkodzony. Ściągnij go jeszcze raz.

Gra korzysta z bibliotek cURL do ściągania map przy połączeniu. Upewnij się, że masz je zainstalowane, a linia odpowiedzialna za ich adres w twoim pliku q3config.cfg wygląda w ten sposób:

seta cl_cURLLib "libcurl.so.4" //dla Linuksa

seta cl_cURLLib "libcurl-3.dll" //dla Windows

Floodprotect to zabezpieczenie polegające na blokowaniu zbyt wielu akcji użytkownika wykonywanych w zbyt krótkim czasie. Serwer (najczęściej publiczny, serwery przeznaczone do rozgrywek ligowych nie powinny korzystać z sv_floodprotect) może nie pozwalać na:

  • zbyt częste zmiany drużyny,
  • zbyt częste zmiany nazwy gracza,
  • zbyt częste zmiany koloru opaski,
  • zbyt częste zmiany ekwipunku,
  • wykonywanie wielu akcji naraz, np. poprzez skrypty.

W Windows 7 zmieniły się nieco zabezpieczenia plików przed zapisem. Gra zainstalowana w C:/Program Files x86/Urban Terror nie może tworzyć plików potrzebnych do jej normalnego funkcjonowania. Rozwiązaniem problemu jest nadanie użytkownikowi praw do zapisu w tej lokalizacji.

Big Brother Bot (BBB, B3, B3) to darmowe narzędzie ułatwiające zarządzanie serwerem i jego użytkownikami. Więcej o B3 dowiesz się z poradnika na naszym portalu.

Jeżeli masz zewnętrzne IP, możesz użyć opcji Start server w menu i samemu hostować grę (w przypadku wewnętrznego IP trzeba by było posłużyć się zewnętrznym oprogramowaniem, jak na przykład Hamachi lub GameRanger). Jeżeli myślisz nad założeniem profesjonalnego serwera dostępnego 24 godziny na dobę, poszukaj firmy świadczącej usługi hostingowe.

Więcej informacji znajdziesz w poradniku na naszym portalu.