Gożkie Rzale

, 11 lat temu

Lubię narzekać, ale jeszcze bardziej lubię mieć pod to podkładkę w postaci suchych faktów a nie tylko bo_mnie_sie_zdo.

A więc najpierw kilka danych z mojego małego reserczu na oficjalnych stronach gier i trackerach serwerów (ilość graczy online jest oczywiście zmienna, do tego zaokrąglałem w górę na korzyść UrT-a, ale chodzi mi raczej o stosunek ilościowy a nie konkretne liczby - podobnie z developerami):

 

Alien Arena - gracze: 50, developerzy: około 10

Skriny: http://red.planetarena.org/media.html

 

Xonotic - gracze: 50, developerzy: około 12

Skriny: http://www.xonotic.org/media/

 

Warsow - gracze: 60, developerzy: około 6

Skriny: http://www.warsow.net/media

 

Red Eclipse - gracze: 20, developerzy: około 18

Skriny: http://www.redeclipse.net/

 

Cube 2: Sauerbraten - gracze: 50, developerzy: około 20

Skriny: http://sauerbraten.sourceforge.net/screenshots.html

 

I na koniec Urban Terror - gracze: 2000, developerzy: ponad 30

Skriny: http://www.urbanterror.info/support/134-presentation/

 

 

Wnioski?

Co_robi_Frozen_Sand_do_cholery!? Mają największe studio, największą społeczność, są na rynku najdłużej a Urban Terror graficznie i technologicznie wygląda jakby jedną nogą był w 2001 roku a drugą w grobie. Prawie dwa lata temu wydali Alfę, która wygląda gorzej niż każdy z powyższych tytułów (może poza Warsowem - ale tutaj akurat chodzi mi o kreskówkowy styl w którym IMO powinien UrT iść - a nie w graficzny realizm współczesnych strzelanek do którego i tak nigdy nawet nie zbliży się na mniej niż pięć lat w tył za mainstreamem) i nic poza tym. W międzyczasie uraczyli nas niedorobioną betą, która wspaniale podzieliła i tak małą społeczność na dwa obozy i zniechęciła wielu. Coś jeszcze?

 

Myślę że każdy z nas ma kamyczek do ich zapiaszczonego ogródka. Śmiało - wrzucajmy, po to jest ten wątek.

Obrazek użytkownika poprostugram
poprostugram, 11 lat temu

Alien Arena, Xonotic, Warsow, Red Eclipse, Cube wszystkie te gry wystepuja w charakteze Quake, Urban to zupelnie inna para kaloszy. Wnioski sa dosc oczywiste...

#
Obrazek użytkownika abradab
abradab, 11 lat temu

Skad masz wynik ze w Urt gra 2.000 tysiaki graczy,pytam sie skad?

#
[użytkownik usunięty], 11 lat temu

Stąd: http://dpmaster.deathmask.net/?game=urbanterror

Stąd: http://www.urbanterror.info/servers/home/

Stąd: http://urbanterror.it/servizi-2/server-browser/

I jeszcze parę by się znalazło.

#
Obrazek użytkownika GreaTeye
GreaTeye, 11 lat temu

to w jaką wersje teraz się gra ?:P
4.1 czy 4.2 ?:P

#
Obrazek użytkownika LemoNade
LemoNade, 11 lat temu

więcej osób gra w 4.1.1, ale wydaje mi się, że po tym sezonie to się skończy :>

#
[użytkownik usunięty], 11 lat temu

@LemoNade - oby.

W czterydwójce w chwale powracają bronie dotąd uważane za typowo 4funowe. Dzięki lepszym hitom w końcu kałach stał się bronią którą coś można ugrać - podobnie z PSG-1. Lubię to!

#
Obrazek użytkownika Majki
Majki, 11 lat temu

Ech. Nie mam zwyczaju angażować się w takie dyskusje, ale zrobię wyjątek, żeby sobie wbić do głowy, aby tego nigdy więcej nie robić.

wersja tl:dr
To jest PRZECIĘTNY, WSPÓŁCZESNY silnik gry FPS
To jest silnik Urban Terror 4.x

Sorry, ale taka jest rzeczywistość. Robienie czegoś "dużego" w czystym idtech3 jest jak rzeźbienie w kupie. Niby się da, ale efekt końcowy zapada w pamięć na całe życie. Ten silnik był fajny 12 lat temu, gdy Quake3 był szczytem technologii i królem FPSów. Dziś jest po prostu gorszy niż trąd połączony z dezynterią.

Gry, które przytoczyłeś jako przykłady, to nie jest jakaś masakra imo. To, co Ciebie szokuje to przede wszystkim bajery jak bump/specular/normal mapping. Tego techa open source ma od lat. UrT jest z technicznego punktu widzenia MODEM Quake3 Arena, a nie grą opartą o ioquake3 (czyli otwarto źródłową wersję idtecha3, po tym, jak id uwolnio silnik pod GPL). I ioquake3 też jakiś rewelacyjny nie jest. Chociaż ciężko dziś znaleźć darmowy silnik do którego dostaniesz kod źródłowy - od biedy możesz użyć Unity/UE/Source - ale babrasz się w dziwnych licencjach plus dostajesz tylko SDK. Amejzing. Choć za jakiś czas przerzucimy się na ioquake3, chociażby po to, żeby dostać VBO

Urban Terror HD jest dla Urbana tym, czym Natural Selection 2 dla tej serii. Robili NC2 chyba z 6 lat ale się opłaciło. Też wszystko na zasadzie "zosia-samosia" (mieli Source użyć, ale zmądrzeli i napisali własny silnik).

Nikt w FS nie będzie się marszczył nad 4.x bo 4.x to ŚLEPY ZAUŁEK technologiczny. Nasz silnik (HD) może DUŻO więcej niż ioquake3 i jego mutacje. I np robienie mapy pod taki silnik trwa o wiele dłużej niż do 4.x. Zrób mapę do CSa 1.6 a potem do CS:GO to zrozumiesz, o czym mówię. Postaci graczy mają 10 razy więcej polygonów, niż w 4.x - bronie się ponad pięciokrotnie bardziej złożone. Wszystko jest dużo bardziej spasłe. Wiec levele muszą od tego "nie odstawać". Mapy robimy w 3ds Maxach/Hexagonach, aby mieć więcej FPSów przy zwiększonej drastycznie ilości szczegółów. To też kosztuje multum czasu.

I teraz dochodzę do meritum.

Frozen Sand to nie jest "studio. "Studio" to jest Techland, który ma kilka pięter i w którym facet przychodzi rano, robi grę, wychodzi po południu i jest wolny - a raz w miesiącu ma fajny przelew na konto. To jest "studio".

Więc niestety, ale zrobienie gry tak, żeby nie odrzucała w XXI wieku to jest czasochłonne zajęcie. To nie są lata 90-te, gdzie Quake3 wyznaczał standard. Dziś wszystko jest lepsze i wymaga ZNACZNIE więcej pracy. Nie jesteśmy komercyjnym projektem, który jak robi ut4_raiders, to kupuje sobie pack tekstur na stocku i pack gotowych modeli, wszystko dziergamy sami.

Urban Terror HD jest robiony od zera praktycznie, na nowoczesnych flakach, takich, które będziemy mogli ulepszać już po wydaniu gry, a nie siedzieć na nich przez 10 lat ze związanymi "ręcami".

I nie mam pojęcia, jak Ty się doliczyłeś TRZYDZIESTU develeoperów.

UrT miał być dead przy wydaniu 4.1.1. Zabrakło devów i chęci (wielu BARDZO ZDOLNYCH artystów odeszło, bo wylewano na nich hejt 24/7 i stwierdzili, że mogą robić to co dla URT za niezłą kasę dla komercyjnych projektów - tak też zrobili) tym, co zostali.

Dlatego dodano Company czy Herring w 4.1.1 - to miał być "pożegnalny" gift dla społeczności. Ale się pozmieniało, mamy teraz sporo ludzi i jest lepiej. 4.2 to "wielkie sprzątanie" w kodzie i wyrywanie chwastów, co rosły przez lata, bo nie było komu się tym zająć (texture artist to nie jest programista). Równolegle z tym większość zespołu dziubie sobie HD (np. ja :p)

Nie mamy parcia ani na forsę ani kalendarz. Dla nas wszystkich to hobby i fun. I nie mamy wydawcy, który nas powiesi za jaja jak coś nie wyjdzie w terminie. Sorry - taka już specyfika takich projektów. Deal with it.

Co_robi_Frozen_Sand_do_cholery!?

Ma tzw. "życie" :-) Niedawno Cię prosiłem o pomoc w zrobieniu głupiego filmiku na YT. Zlew totalny. A oczekujesz od studentów/ojców/zapracowanych ludków, żeby Ci zrobili Crisisa w tydzień. No zastanów się.

P.S. Dzięki za zwrócenie uwagi na galerię screenshotów, trzeba będzie to uaktualnić.

#
Obrazek użytkownika poprostugram
poprostugram, 11 lat temu

Quake3 był (...) królem FPSów

cieszse sie ze wreszcie doszlismy do porozumienia :D

#
Obrazek użytkownika Majki
Majki, 11 lat temu

Jak wyszedł Quake3, to prawie wszyscy game developerzy się zesrali. Reszta robiła Unreala :D

#
[użytkownik usunięty], 11 lat temu

A Steam Greenlight? A Kickstarter?

Jeden rozreklamowałby grę, nawet gdyby nic z wejścia na tę platformę nie wyszło (choć skoro na Desurze jest to kto wie...) i tym samym BYĆ MOŻE zachęcił nowych ludzi do wzięcia się za projekt. To chyba nie jest złe?

Drugi mógłby dać zastrzyk gotówki na HaDeka.

Kwestia imo perspektywicznego, pionierskiego niemal spojrzenia na pewne sprawy.

Świat się zmienia. Prawdziwie darmowe gry podzielają los wymienionych przeze mnie kłejkoklonów - gra w nie niewiele więcej ludzi niż je tworzy (od graczy dla graczy, lol) - a i to zapewne dlatego, że mają natywki dla Linuksa, gdzie nie ma nic lepszego.

Dziś "rzondzi" free2play. Przeciętny gracz gdzieś zobaczy baner "kliknij i graj za darmo" i klika. Nawet rzeczywiście gra za friko (że nie wygrywa bo musiałby zapłacić za giwerki, bonusy i takie tam - to już inna sprawa).

A Urban Terror? Darmowa gra o jakości płatnej? To nigdy nie wyjdzie. Półpłatna o światowej jakości? Też wątpię.

Co pozostaje?

Czwarta liga, zero reklamy, totalna hipsterka?

Hobby powiadasz.

Dobrze.

#
Obrazek użytkownika Majki
Majki, 11 lat temu

Greenlight to nie jest taka fajna rzecz, jeśli chcesz mieć grę "na lata". Wchodzisz w dziwne układy z Valve, oddajesz częściowo kontrolę nad swoim projektem. To jest fajne jak wydajesz grę, która ma wyjść "na raz" - zarobić $$$ na kolejną produkcję a potem stać się tylko wpisem na Wikipedii. UrT nie jest takim tytułem, jesteśmy jak np. CS - który jest cały czas uaktualniany.

Kickstarter by nie przeszedł z miliona powodów - zwłaszcza z powodu obecnego community i charakteru FS (ludzie z całego świata).

"Model biznesowy" URT HD - za wcześnie na takie dyskusje. Gra na pewno będzie darmowa tak jak teraz :] A w zespole mamy specjalistów od "marketingu", którzy na co dzień zajmują się grami od tej strony i wiedzą na ten temat naprawdę dużo. To, że o czymś nie mówimy, nie znaczy, że czegoś nie robimy. Odnalezienie się we współczesnym rynku gier to osobne zadanie.

Po prostu lata doświadczenia - nie ogłaszamy niczego, co nie jest już gotowe - community za zmianę decyzji/nie dotrzymanie obietnicy rzuca "kupom" jak śnieżkami w sylwestra.

Hobby powiadasz.

Dobrze.

Omg, jaki epicki foch :D

Jeśli jesteś programistą/artystą 2d/artystą 3d/dźwiękowcem/level designerem - pisz do Decoya - im więcej ludzi, tym lepiej dla projektu:) Nie gryziemy :)

#
[użytkownik usunięty], 11 lat temu

Już piszę - poskładam im nowe kompy do renderowania, zrobię zaj***stą pizzę, wyjaśnię czym różni się konformizm od oportunizmu i dlaczego buddyzm jest do dupy - bo w tym jestem dobry. Niestety podejrzewam, że Frozen Sand nie takiej pomocy oczekuje.

Jestem TYLKO graczem - i nawet to, że gram od lat a społeczność jest malutka - nie daje mi legitymacji do bycia kimś więcej.

Ale mam swoje zdanie i po to założyłem ten wątek. Nikogo nie oczerniam, nikogo nie rozliczam. Chcę tylko powiedzieć to, co zdaje mi się podgryza większość świadomych graczy Urbana - a może nie - stąd pole do dyskusji.

Wyświetliłeś mi parę rzeczy - fajnie, cenię to. Ale nadal mnie kilka podżera - liczę więc na głosy innych.

#
Obrazek użytkownika Majki
Majki, 11 lat temu

liczę więc na głosy innych.

Jesteśmy w sejmie? To zdecydowanie za mało "k***a" w tym wątku! :D

#
[użytkownik usunięty], 11 lat temu

Gdybym zrobił watek o Polkowi... Em... znaczy Turnpajkowicach, Tasior by nam w tym zapewne ochoczo pomógł :-)

Badum! Tsss!!!

#